Abstract:
هدف اصلی این پژوهش بررسی و سنجش چگونگی تأثیر استراتژی های مزیت رقابتی بر عملکرد غیرمالی صنعتبیمه میباشد. روش این پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی بوده و جامعه آماری آن را مشتریان برند بیمه پارسیان درسه شهر رشت، الهیجان و بندرانزلی تشکیل میدهند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تعداد 392 نفر از مشتریانبه عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابعاد اصلی پرسشنامه های پژوهش عبارت بودند از استراتژی های رقابتیتمایزبخشی، رهبری هزینه، وفاداری، رضایتمندی، اعتماد و شهرت سازمان. با استفاده از آزمون های آماری رگرسیونچندگانه و مدل معادلات ساختاری فرضیات پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که استراتژی هایمربوط به مزیت رقابتی شامل تمایزبخشی و رهبری هزینه به صورت معناداری عملکرد غیرمالی بیمه پارسیان را در ابعادوفاداری، رضایتمندی، اعتماد و شهرت سازمان پیش بینی میکنند. همچنین مدل معادلات ساختاری نیز نشان داد کهاستراتژی های تمایزبخشی و رهبری هزینه با میانجی گری شهرت سازمان، رضایتمندی و اعتماد مشتریان بر وفاداریمشتریان تأثیر گذارند
AbstractThe main purpose of this study is to investigate and evaluate how the effect of competitive advantage strategies on the non-financial performance of the insurance industry. The method of this research is descriptive-correlational and its statistical population consists of customers of Parsian Insurance brand in three cities of Rasht, Lahijan and Bandar Anzali. Using random sampling method, 392 customers were selected as the sample size of the study. The main dimensions of the research questionnaires were competitive strategies of differentiation, cost leadership, loyalty, satisfaction, trust and reputation of the organization. Using multiple regression statistical tests and structural equation modeling, the research hypotheses were examined. The results showed that strategies related to competitive advantage, including differentiation and cost leadership, significantly predict the non-financial performance of Parsian Insurance in terms of loyalty, satisfaction, trust and reputation of the organization. The structural equation model also showed that differentiation strategies and cost leadership mediated by the organization's reputation, customer satisfaction and trust affect customer loyalty.
Machine summary:
آنارلي ١٩ و همکاران (٢٠٢٠) مزيت هاي رقابتي را به عنوان فاکتورهايي (ظرفيت و 1 Zebal 2 Martinez-Conesa 3 Sun & Lee 4 Financial Indicators 5 Return on assets 6 Leverage 7 Assets tangibility 8 Sales growth 9 Asset turnover 10 Interest and debt coverage ratio 11 Return of Equity 12 Sardo 13 Doumpos 14 Non-Financial Indicators 15 Bayraktar 16 Reverte 17 Wang & Kim 18 Eldor 19 Annarelli منابع سازمان ) در نظر مي گيرند که باعث افزايش عملکرد سازمان در قياس با رقبا مي گردد.
از سويي ديگر اين تحقيقات نشان داده اند که بهبود شاخص هاي عملکرد غير مالي همچون افزايش سطوح وفاداري (محمّدي و همکاران ، ١٣٩٨)، رضايتمندي (احمدزاده و همکاران ، ١٣٩٧)، اعتماد و شهرت سازمان (حق شناس ، ١٣٩٧) منجر به جايگاه يابي بهتر برندتجاري بيمه گرديده و بر سوددهي و عملکرد مالي برند تجاري در دراز مدت تأثيرگذار است .
به طور خاص هدف اين تحقيق پاسخگويي به اين سوال اساسي است که آيا 1 Ccost leadership 2 Efficiency-oriented 3 Differentiation 4 Cost focus 5 Differentiation focus 6 Liu & Atuahene-Gima 7 Yuan استراتژيهاي مزيت رقابتي مبتني بر تمايزبخشي و رهبري هزينه بر ابعاد عملکرد غيرمالي برند تجاري بيمه شامل وفاداري مشتري، رضايتمندي مشتري، اعتماد مشتري و شهرت سازمان تأثيرگذار است ؟ در صورت وجود تأثير فرآيند آن چگونه خواهد بود؟ مباني نظري تحقيق استراتژي هاي مزيت رقابتي محققين در پژوهش هاي پيشين نشان داده اند که بکارگيري مدل هاي استراتژيک مزيت رقابتي همچون مدل رقابتي عمومي پورتر١ (١٩٨٠) نقشي مهم و تعيين کننده اي در ارتقاء عملکرد سازماني دارد (ليو و همکاران ، ٢٠١٨).