Abstract:
از آنجایی که نکاح قراردادی مهم است و از لحاظ فردی و اجتماعی قابل مقایسه با قراردادهای
دیگر نیست؛ شارع شرایط و آثار خاصی برای آن قائل شده که در اغلب موارد اراده افراد نمیتواند
این آثار را تغییر دهد. شارع مقدس بر عقد نکاح صحیح آثار و حقوقی برای زوجین وضع نموده و
دستوراتی صادر فرموده و در هر موردی که حقی برای کسی قائل شده» تکلیفی بر او نسبت به
دیگری یا دیگران ایجاد کرده است. از این روء حقوقی خاص زوجء و حقوقی خاص زوجه و حقوقی
مشترک بین هر دو قرار داده که به تبع آن تکالیف و وظایفی را متوجه هر یک مینماید. بر
اساس کتب فقهی اصلی ترین انگیزه تشکیل خانواده و ازدواج تامین نیازهای جنسی همسران
است. ارضای صحیح غریزه جنسی از مسائل پیچیده و با اهمیت است که نباید از کنار آن بیتفاوت
گذشت؛ زیرا در استحکام یا تزلزل خانوادهها نقش اساسی را بر عهده دارد. دین مبین اسلام نیز
به بیان این مساله و چگونگی روابط جنسی همسران و محدودههای آن و نحو7 برخورد همسران
در خانواده با یکدیگر پرداخته است. نتایج ازدواج و روابط جنسی زن و شوهر و یا همان اصطلاح
فقها تمکینء بسیار زیاد و قابل توجه است؛ از جمله اینکه سبب انسء محبت, اتحادء همدلی,
آرامش و سکون طرفین در زندگی زناشویی میگردد. با توجه به معنای اصطلاحی تمکین میتوان
آن را در دو معنای خاص و عام دسته بندی نمود. که این تقسیم به دو نوع عام- حسن معاشرت
زوجین- و خاص - یا رابطه زناشویی زوجین- در هیچ یک از کتب اهل سنت ذکر نشده است.
بلکه فقط مفهوم آن بیان شده است. از جمله دلایل مشروعیت تمکین میتوان به آیات ۳۴ سوره
تساء و ۲۳۳۸ سوره بقره اشاره نمود. در سنت پیامبر(ص) نیز در این باره احادیث فراوانی وارد شده
است. هرچند که تمکین تکلیف زوجه است؛ اما در مواردی زوجه به دلایلی میتواند تمکین نکند.
دلایلی مانند: انجام واجبات و تکالیف شرعی, موانع شرعیء بیماری و ناتوانی یکی از زوجین.
چنان چه زوجه در غیر این موارد و بدون دلیل تمکین ننماید حق استحقاق نفقه و رعایت قسم را
ندارد و حتی زوج میتواند او را تادیب نماید .
Machine summary:
غاگل ١١٠٨ ص افقف غگفن قح انس زقجه ت يا تخينس ق تش أه ي ضيگل اآت ، گي انف غاگل ٍغگل اآت ليطال زف [گقف غافخ غئيقح از اگان قح انس زقجه ت اغتق اح ضق گ غأتژش فش صل فه أت ق خلأقل [يٍف اغضاف ثيچ گخقان اع زاع [ل تغضه ف قجقگ گايگ ضل اع بتل [يکنٍف يا غخاع س ئِف افأافن غن گافق گ اغا [انگ طش ت ضل اجيان لي اغي فأبت [ل ضه ش ه ت غخبقب ن آت ضل گيٍف اغي غن تقاف جيناف گاگ ب گي تغضه ف لغه ف ضل زقجل [ل گآت ئقلي آَيگل ئقگ ق گي نض کافل اآضاف گائتل [ائگ ، ضاسن آت ق از انف جم ت غافخن [يان اجيان چضغ قجقگ فخقالگ گائت .
غاگل ٤١ انف ص افقف خلأقل [ي ائايل [ل تغضه ف کائ ق خاع ا قح ه ش ل زف غن گافگ ضل غاظ ئقلي يا چش ج فغقگل ق سيزفگافش يا [ل يقؤ غخصقع ن تي[ه ت فغانگ گي خه ف چاظٍياٌ چصقص ن غبي [يٍفق گ ضل چضغ اثاخت زف از ئقلي از يقن جبي ق اجباي فغن تقافگ کلأب ل ئقگ زنيا ازگقاج [ه ف لغأياف [ي اآاس غقگت ق غژبت [ق ا فم اگل ئگل ضل گلأنعن يا فه ز [يان انف اغي ايائل غن گلق گ از جغعلٍف ا گلأنظ اکلأص ن ق غقاخج گنق ن ق ائايات ص افقفن اآت .