Abstract:
مقدمه: همه انسانها برای دستیابی به زندگی بهتر به آموختن مهارتهای ارتباطی نیاز
دارند. هدف پژوهش حاضر تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر اضطراب اجتماعی و خشم
نوجوانان بدسرپرست و بیسرپرست شهر تهران میباشد.
روش: روش پژوهش کاربردی» شبه آزمایشی» از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل
میباشد. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان بدسرپرست و بیسرپرست شهر تهران بود. تعداد
۶ نفر به روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه ۸
نفره کنترل و آزمایش تقسیم شدند. برای گروه آزمایش آموزش مهارتهای ارتباطی در ٩
جلسهی نود دقیقهای برگزار گردید. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای اضطراب اجتماعی
لاجرکا (۱۹۹۹) و خشم اسپیلبرگر (۱۹۹۹) بود. پس از تحلیل دادهها و نمرات» برای آزمون
فرضیهها از تحلیل کواریانس استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داده آموزش مهارتهای ارتباطی بر اضطراب اجتماعی (F <0.05) و
خشم نوجوانان (۰/۰۲) با توجه به سطح معناداری(۰/۰۵) تاثیرگذار بوده است.
نتیجه گیری: فقدان مهارتهای ارتباطی باعث افزایش اضطراب اجتماعی و خشم بین
نوجوانان بدسرپرست و بیسرپرست میگردد و مشکلات اجتماعی زیادی به بار میآورده
توصیه میشود؛ مهارتهای ارتباطی در مراکز نگهداری شبانهروزی و نیمهمتمرکز کودکان و
نوجوانان دارای آسیب های اجتماعی استفاده شود تا آنها مهمترین اصل زیستن» یعنی باور
داشتن خودشان را بیاموزند.
Introduction: Everyone needs to learn communication skills to achieve a better life. This study aimed to investigate the effect of communication skills training on social anxiety and anger of abused and neglected adolescents in Tehran. Method: The applied research method is quasi-experimental, pre-test-post-test with a control group. The statistical population includes all abused and unaccompanied adolescents in Tehran. A total of 16 people were selected by purposive, available sampling and randomly divided into two groups of 8 controls and experiments. Communication skills training was held for the experimental group in 9 sessions of 90 minutes. Data collection tools were Lajerka Social Anxiety (1999) and Spielberger Anger (1999) Questionnaire. After analyzing the scores, the analysis of covariance was used to test the hypotheses. Results: The results showed that communication skills training affected social anxiety (F <0.05) and adolescent anger (0.02) concerning the significance level (0.05). Conclusion: Lack of communication skills increases social anxiety and anger among abused and orphaned adolescents and causes many social problems. It is recommended that communication skills in daycare centers and semi-centralized children and adolescents with injuries Be used socially so that they learn the most important principle of living, which is to believe in themselves.