Abstract:
هدف پژوهش حاضر پیش بینی اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی با شیوه های فرزند پروری و الگوی ارتباطی خانواده در دانش آموزان پایه سوم دوره اول متوسطه شهرستان دورود بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل دانش آموزان پایه سوم دوره اول متوسطه شهرستان دورود به تعداد 2570 نفر که بر اساس جدول نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. پرسشنامه اعتیاد به اینترنت کیمبرلی یانگ(1988) ،پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده (2000)و پرسشنامه شیوه های فرزند پروری بامریند (1973) به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته. داده های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین شیوه های فرزند پروری و الگوهای ارتباطی خانواده با اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی رابطه منفی و معناداری در سطح (01/0) وجود دارد. همچنین بین سبک های فرزندپروری سهل گیرانه و استبدادی رابطه مثبت و معنادار و بین سبک فرزندپروری قاطع با اعتیاد به اینترنت رابطه منفی و معناداری در سطح (01/0) وجود دارد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که بین الگوهای ارتباطی گفت و شنود و همنوایی با اعتیاد به اینترنت رابطه منفی و معناداری در سطح (01/0) وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز حاکی از نقش معنادار مولفه های سبک های فرزندپروری و الگوهای ارتباطی خانواده در پیش بینی متغیر اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی در میان دانش آموزان بود.
Machine summary:
(آهنگری، طحان، حسین نژا - Purnima & SarojVerma - Özgür - Ovsyanikova, Chapskaya, Bityutskaya & Laukhina - Yi-Ping, Shen, Wei, Feng, & Huang - Chen & Fu خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی و آموزشی نقش مهمی در تعیین رفتارها، سبک زندگی و سلامت افراد ایفا میکند.
بر اساس نظریه شناختی_رفتاری میتوان گفت وقتی تعامل و صحبتی بین اعضای خانواده وجود ندارد و بر همنوایی بالا و همسانی عقاید والدین و فرزندان تأکید میشود، نوجوان ممکن است به این نتیجه برسد که اینترنت را به عنوان، دوست صمیمی خود که به راحتی میتوان با او ارتباط برقرار کرد، انتخاب کند؛ در چنین خانوادههایی فرد ممکن است فرض کند که چون عقایدش در خانواده مورداحترام قرار نمیگیرد، هیچکس خارج از شبکههای اینترنتی او را دوست ندارد و حمایت نمیکند و تنها در محیط اینترنت مورداحترام قرار میگیرد.
در نتیجه این برداشت نادرست منجر به تمایل شدید نوجوان به سمت اینترنت میشود (عبدی، 1395) در همین راستا، نتایج پژوهشهای فروش زاده و همکاران، (1398)، محسن زاده (1398)، پارسا(1397)، شریفی(1395)، عبدی(1395)، مرادی و همکاران (1393)، شین و همکاران (2019) و یانگ و هانگ (2014) نشان داده است که میزان استفاده از اینترنت تحت تاثیر شیوههای فرزندپروری در خانواده است، مهمترین عامل اجتماعی شدن در انسان، تجارب دوران کودکی وی در محیط خانواده است، شیوهی ارتباط ما با فرزندانمان، تاثیر عمیقی بر چگونگی رشد آنان دارد.
نتایج پژوهش نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی با شیوه های فرزند پروری در دانش آموزان پایه سوم متوسطه اول شهرستان دورود رابطهي منفی و معنيداري وجود دارد.