Abstract:
باتوجهبه لحظهایبودن تصمیمگیریهای کارآفرینان، خطاهای ادراکی و شناختی در فرایند تصمیمگیری تأثیر زیادی دارند و درنهایت بر شکست و موفقیت کارآفرینان نیز تأثیر خواهند داشت. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی، با هدف کاهش تجربه شکست در کارآفرینان نوپا و بهبود تصمیمگیریهای کارآفرینانه آنها انجام شده است و به بررسی مدلهای ذهنی کارآفرینان موفق و برتر ملی و همچنین تأثیرات مثبت و منفی خطاهای ادراکی و شناختی بر تصمیمگیریهای کارآفرینانه آنها خواهد پرداخت. نمونه آماری پژوهش شامل 11 نفر از کارآفرینان موفق و برتر ملی بوده است که در کارنامه کاری خود حداقل یک تجربه شکست داشتهاند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته با آنها بهصورت حضوری و تلفنی بوده است و تجزیهوتحلیل دادهها نیز در دو مرحله انجام شده است. در پژوهش حاضر نقش هریک از خطاهای شناساییشده در دو مرحله اول چرخه عمر کسبوکار، یعنی مرحله ایدهپردازی و استارتاپ بررسی شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که خطاهای ادراکی و شناختی کارآفرینان در چهار گروه دستهبندی میشوند که شامل ویژگیهای اصلی، خطاهای تسهیلکننده، خطاهای مشترک و خطاهای بازدارنده کارآفرینی میباشند. این دستهبندی براساس تجربیاتی که کارآفرینان از این خطاها داشتند، تدوین شده است.
The importance of this study is that as decision making in entrepreneurship is instantaneous, cognitive biases will have a direct influence on the decision making process and consequently, on failure and success of the entrepreneurs and their businesses. The current study has been conducted with a qualitative approach and the purpose of reducing the experience of failure in early stage entrepreneurs and enhancing entrepreneurial decision making will study and evaluate the mental models of national excellent entrepreneurs and the positive and the negative effects of cognitive biases on the decision making process of the entrepreneurs. Therefore, it is important to emphasize this issue. Our statistical sample consists of 11 national excellent entrepreneurs who have experienced the failure at least for once. The data collecting tool was semi structured interview with entrepreneurs in person or on the phone. The analysis of data was done in two phases. The role of the biases in the first and the second stage of the business life cycle is studied. Eventually, the result of the study is classifying entrepreneurs’ cognitive biases in four groups including: the main biases, motivators, common biases, and disincentive biases of entrepreneurship. This classification is done based on the experiences of entrepreneurs about cognitive biases.