Abstract:
با گسترش روزافزون نیازهای اطلاعاتی درباره عملیات واحدهای تجاری، ارائه صورتهای مالی به شکل سنتی نتوانسته پاسخگوی تمام نیازهای استفادهکنندگان باشد. در این راستا، نیاز بهوجود گزارش یکپارچهای است که هم ساده و روان باشد و هم امکان تصمیمگیری را برای مدیران در سطوح مختلف و با رشتههای تحصیلی متفاوت، آسان سازد و همه ابعاد سازمان را از گذشته، حال و آینده دربرگیرد و از همه مهمتر، ارزشآفرینی سازمان را ارزشیابی کند. بدین منظور، هدف این مقاله، تعیین اجزا و مولفههای گزارشگری یکپارچه است. بر این اساس، پرسشنامهای طراحی شد و پس از بررسی روایی و پایایی، در اختیار نمونه آماری پژوهش متشکل از دو جامعه دانشگاهی و حرفهای قرار گرفت. از این رو، پژوهش حاضر کاربردی، توصیفی و از نوع پیمایشی است. همچنین، برای تجزیهوتحلیل دادهها که شامل تعداد 476 پرسشنامه قابل تحلیل بود، از نرمافزار لیزرل استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی جهت تعیین اجزا و مولفههای گزارشگری یکپارچه نشان داد که اهداف، مخاطبان، ویژگیهای کیفی، قیود و محدودیتها، مسئول تدوین استانداردها، مسئول تهیه و ارائه گزارش، تقبل هزینههای گزارش، عناصر و ابعاد گزارش، شکل گزارش، نحوه انتشار گزارش، نوع شرکتها و مسئول اعتباربخشی گزارش، همگی اجزاء مناسبی برای گزارشگری یکپارچه هستند و کلیه مولفههای تعیینشده برای هر یک از این اجزا، تبیینکننده خوبی برای گزارشگری یکپارچه هستند و تنها در رابطه با نحوه انتشار گزارش، انتشار به صورت سنتی و کاغذی مولفه مناسبی نمیباشد. درنهایت، با توجه به اینکه گزارشگری یکپارچه، نوعی گزارش متکی بر افشاء اطلاعات مالی و غیرمالی است، به مدیران شرکتها، سازمان حسابرسی و دانشگاهیان پیشنهاد میشود به این نوع گزارشگری توجه ویژه نمایند.
With the growth needing for information about the operation of firms, traditional financial statements have not been able to provide needs of users. In this regard, need for an integrated report that is simple and helps managers to make decisions at different levels and different educations, and to assess the value of the organization. So, the purpose of this study is to determine the parts and components of the integrated reporting, and to determine these parts and components, the confirmatory factor analysis has been used. First, a questionnaire was designed and, after checking the validity and reliability, was sent to the statistical sample that selected from two academic and professional communities. The current research is applied, descriptive and survey. Also, LISREL software was used to analyze the data of 476 questionnaires. The results of the confirmatory factor analysis to determine parts and components of integrated reporting showed that goals, users, qualitative characteristics of information, constraints and limitations, responsibility of standards settlement, responsibility of the preparation and presentation of the report, the cost of the report, the elements of the report, the form of the report, the publication of the report, the type of companies and the responsibility of report are all appropriate parts of integrated reporting, and all of the components identified for each of parts are a good explanation for integrated reporting, and only in relation to publication of the report, traditional and paper-based publishing is not a good component.
Machine summary:
نتـایج حاصـل از تحلیـل عـاملی تاییـدی جهـت تعیـین اجـزا و مولفه های گزارشگری یکپارچه نشان داد که اهداف ، مخاطبان ، ویژگیهای کیفـی، قیـود و محدودیت ها، مسئول تدوین استانداردها، مسـئول تهیـه و ارائـه گـزارش ، تقبـل هزینـه هـای گزارش ، عناصر و ابعاد گزارش ، شکل گزارش ، نحـوه انتشـار گـزارش ، نـوع شـرکت هـا و مسئول اعتباربخشی گزارش ، همگی اجزاء مناسبی برای گزارشگری یکپارچه هستند و کلیه مولفه های تعیین شـده بـرای هـر یـک از ایـن اجـزا، تبیـین کننـده خـوبی بـرای گزارشـگری استاد حسابداری، دانشگاه شیراز - شیراز- ایران تاریخ دریافت : ١٣٩٩/٠٥/١٣ استادیار حسابداری، دانشگاه شیراز - شیراز- ایران تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/١٢/٠٧ نویسنده مسئول : zmehtari.
نتـایج حاصـل از ایـن پـژوهش مـیتوانـد جهـت تعیـین اجـزاء گزارشـگری یکپارچـه شـامل اهـداف ، مخاطبـان ، ویژگیهای کیفی اطلاعـات ، محـدودیت هـا، تعیـین مسـئولیت تـدوین اسـتانداردها، تعیـین مسئولیت تهیه و ارائه گـزارش ، هزینـه هـای تهیـه گـزارش ، عناصـر و ابعـاد گـزارش ، شـکل گزارش ، نحوه انتشار گزارش ، نوع شرکت ها در تدوین این نوع گزارش و در نهایت تعیـین واحد مسئول اعتباربخشی گزارش و تعیین مولفه های هر یـک ، بـه منظـور افشـای اطلاعـات مالی و غیرمالی شرکت ها استفاده شود.
بنـابراین ، نظریـه هـای یکپارچه بیش تر بر جنبه های تعاملات اجتماعی شرکت هـا بـا جامعـه متمرکـز هسـتند و ایـن نکته را خاطر نشان میکنند که شرکت ها برای وجود، تداوم و رشد خود نیازمنـد تعامـل بـا جامعه هستند و بدین منظور باید اطلاعات مالی و غیرمالی خود را افشا کنند.
Research on Corporate Integrated Reporting Based on Sustainable Development Philosophy.