Abstract:
هــدف پــژوهش حاضــر بررســی تــاثیر آمــوزش مهــارت هــای زنــدگی برتــاب آوری
،خودپنــداره و ادراک شایســتگی دانــش آمــوزان دختــر بــود. روش پــژوهش حاضــرنیمه
آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمـون بـا گـروه کنتـرل بـود. جامعـه آمـاری ایـن پـژوهش
شـامل کلیـه ی دانـش آمـوزان دختـر سـوم ابتـدایی منطقـه ١٨ بـود کـه بـا اسـتفاده از روش
نمونه گیری تصـادفی چنـد مرحلـه ای ٣٢ نفـر انتخـاب شـدند و بـه صـورت تصـادفی بـه دو
گروه آزمایش و کنتـرل تقسـیم شـدند (١٦ نفـر گـروه آزمـایش ، ١٦ نفـر گـروه کنتـرل ). گـروه
آزمـایش ، برنامـه آمـوزش مهـارت هـای زنـدگی را بـه مـدت ٢٠جلسـه ٤٥ دقیقـه ای دریافـت
کردنـد و گـروه کنتـرل در شـرایط بـدون مداخلـه قـرار گرفتنـد. پـس از آن گـروه آزمـایش و
کنترل در یـک دوره ٢ ماهـه مـورد پیگیـری قـرار گرفتنـد. ابـزار گـردآوری داده هـا پرسشـنامه
ادراک شایســتگی هــارتر(١٩٨٢) و تــاب آوری کــودک و نوجــوان -٢٨ و خودپنــداره پیــرز-
هـریس (١٩٦٥) بـود. داده هـا بـا اسـتفاده از روش تحلیـل واریـانس مکـرر و مقایسـه زوجـی
بنفرونی مـورد بررسـی قـرار گرفتنـد. نتـایج نشـان داد کـه آمـوزش مهـارت هـای زنـدگی بـر
بهبود ادراک شایستگی و خودپنـداره مـوثر اسـت امـا بـین میـانگین نمـره هـای پـس آزمـون و
پیگیــری تــاب آوری در گــروه آزمــایش و گــروه کنتــرل تفــاوت وجــود نــدارد. بنــابراین بــر
اســاس نتــایج یافتــه هــا مــی تــوان ازآمــوزش مهــارت هــای زنــدگی برخودپنــداره و ادراک
شایستگی سود جست .
The purpose of this study is to examine the life skills of the library, self-concept and perception of the competence of female budget students. Research method of quasi-experimental pre-test-post-test with budget control group. The statistical population of this study included all third grade elementary school girls in District 18 who were selected using multi-stage random sampling method and finally remained as a sample group during the fall of 32 people who were divided into two experimental groups and Controls were divided (16 in the experimental group, 16 in the control group). The experimental group performed a life skills training program for 20 sessions of 45 minutes and the control group was in a non-intervention condition. The experimental and control groups were then followed up for a period of 2 months. Data collection tools were Harter (1982) Perception of Competence and Child and Adolescent Resilience (28) and Pears-Harris (1965) Self-Concept. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance and pairwise comparison. The results showed that life skills training is effective on the perception of competence and self-concept and has caused a significant increase in them; But there is no significant difference between the mean post-test scores and resilience follow-up in the experimental group and the control group. Therefore, based on the results, it is possible to use life skills training for self-concept and perception of competence.
Machine summary:
(ارازگلدی ، ١٣٩٥) عقوبیان صوفیلار (١٣٩٨ )در پژوهشی نشـان داد مهـارت هـای زنـدگی بـر افـزایش تاب آوری و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان قرچک تاثیر معناداری دارد و با افزایش آگاهی معلمان و والدین و روانشناسـان کـودک و نوجـوان در مورد نقش مهم آموزش مهارت های زندگی می توان تاب آوری و بهزیسـتی روانشـناختی پسران را ارتقا داد .
پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این سوال است که آیا آموزش مهارت های زندگی بر تاب آوری ، خودپنداره و ادراک شایستگی دانش آموزان دختر اثر دارد؟ روش پژوهش این پژوهش ، از لحاظ دسته بندی پژوهش ،نیمه آزمایشی با طرح پـیش آزمـون - پـس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است و از نظر هدف از نوع کاربردی می باشد.
جدول ٢: نتایج آزمون اثرات درون گروهی (٣٢=N) (به تصویر صفحه رجوع شود) فرضیه دوم : آموزش مهارت های زندگی بر تاب آوری دانش آموزان دختر اثربخشی دارد.
جدول ٤: نتایج آزمون اثرات درون گروهی (٣٢=N) (به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر تاب آوری و خودپنداره و ادراک شایستگی دانش آموزان دختر بود.
The results showed that life skills training is effective on the perception of competence and self-concept and has caused a significant increase in them; But there is no significant difference between the mean post-test scores and resilience follow-up in the experimental group and the control group.
Keywords: Life skills, self-concept, competence perception, resilience, elementary students 1.