Abstract:
تدوین و نگارش سیره، سالها پس از رحلت پیامبر(ص) و صحابه در دوره اموی آغاز و در دوره عباسی تکامل یافت. نگاه پسینی به همراه پیشآگاهی و فاصله تاریخی وقوع حوادث تا نگارش آن، سبب شد تا راویان با اطلاع از اوضاع روزگار خویش و اخبار گذشته، فرصت مناسبی برای داستانپردازی بیابند. از جمله روشهایی که راویان به آن مبادرت ورزیدهاند وارد کردن اخبار کاهنان در سیره نبوی است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که سیرهنویسان با چه اهدافی اخبار کاهنان را محور تدوین بخشی از سیره پیامبر(ص) قرار داده و بدانها پرداختهاند؟ بررسی دادههای منابع اصلی نشان میدهد که ورود گزارش کاهنان در داستانها، نوعی اعتباربخشی به اصالت داستانها بودهاست. یعنی داستانی ساختگی با اتصال به نیروهای ماورایی و منابع غیبی، اصیل جلوه داده میشد؛ امری که پذیرش آن در محیطی که از عقلگرایی فاصله گرفته بود، به سهولت صورت میگرفتهاست.
The compilation of the Prophet’s sirah was begun many years after his and companion death in the Umayyad period and evolved in the Abbasid period. The next look, along with the foresight and the historical distance between the events and the writing and by being aware of the situation of their time, and the past news, caused the narrators to find a suitable opportunity for storytelling. One of the methods used by the narrators is to include the news of the Cohens in sirah .This article seeks to answer this question: What are the purposes of biographers who put the news of Cohens in the center of sirah and how have dealt with them? A study on the main sources shows that the inclusion of the Cohens reports in the stories was a kind of making authenticity for those stories. This means that a forged story with supernatural forces was represented genuine. This is something that was easily accepted in a society that was far from rationality.
Machine summary:
باوجود این که پیامبر(ص ) از همان ابتدای بعثت موضع مشخص در قبال خرافه گویی کاهنان داشت و خداوند نیز ایشان و پیامش را مبّرا از هرگونه شک و شبهه ساخت ، ولی پاره ای از گزارش های کاهنان و پیش گویان _باوجود فاصله زمانی_ در عصر تدوین سیره به عنوان بخش تکمیل یا تأییدکننده داده های موجود پیرامون حیات رسول خدا(ص ) به ویژه دوران قبل از بعثت مورد استناد و استفاده سیره - نویسان قرار گرفت .
٦ ابن عابدین کاهنان را این طور معرفی کرده است : «کاهن کسی است که مدعی اطلاع از امور غیب به شیوه های گوناگون است ، به همین دلیل به انواع گوناگونی تقسیم شده ، مانند پیش گویی، رمالی و طالع بینی.
ادعای بیجای قریش در سهم خواهی از کاری که در آن مشارکتی نداشته است ، چه مفهومی دارد؟ در این موضوع و ادعای بیمورد قریش چه موضوع حل نشدنی وجود دارد، که شیوخ و رؤسای بزرگ قریش ، که خود مرجع حل اختلافات اجتماعی مکه هستند، نیازمند سفر به سرزمینی دوردست و مراجعه به زنی کاهنه باشند؟ از این گذشته ، چنین افراد جاه طلب و درعین حال با نفوذ، چگونه به حکمیت یک زن تن داده و از حکم او تمکین میکنند؟ دیگر این که ، به رغم برتری عبدالمطلب بر قریش ، در این منازعه ، داستان خاتمه نمییابد و سیره نویسان ، با دستاویز قرار دادن همین موضوع بعدها، داستان دعای عبدالمطلب مبنی بر داشتن ده پسر و قربانی کردن یکی از آن ها را نیز نقل میکنند که در جای خود به آن پرداخته خواهد شد.