Abstract:
امروزه، اقدامات بازاریابی در بسیاري از باشگاه های حرفه ای براي حفظ مشتریان و افزایش ارتباط بیشتر با آنها بیش از پیش آشکار، و به یکی از اولویت های اصلی آنها تبدیل شده است. هدف از این تحقیق پیشبینی رفتار خرید مشتریان از طریق نقش بازاریابی رابطهمند در باشگاههای تندرستی بانوان مشهد بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی- تحلیلی است. جامعۀ آماری شامل مشتریان باشگاه های تندرستی بانوان مشهد به تعداد 91 باشگاه بود که از طریق نمونهگیری خوشه ای و طبقه ای با تخصیص مناسب با توجه به فرمول کوکران 54 باشگاه و 350 نفر بهعنوان نمونۀ نهایی بهصورت تصادفی انتخاب شد. برای جمعآوری داده ها از دو پرسشنامۀ استاندارد بازاریابی رابطهمند کیم (RM) (2008) و پرسشنامۀ رفتار خرید کیم (CB) (2008) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل از نرمافزارهای اس پی اس اس، با نسخۀ 18 و لیزرل، با نسخۀ50. 8 استفاده شد. یافته ها نشان داد بازاریابی رابطهمند، رابطۀ معناداری با رفتار خرید مشتریان باشگاههای تندرستی بانوان دارد. با توجه به یافته ها توصیه میشود باشگاهها با استفاده از کارشناسان متخصص بازاریابی ورزشی و طراحی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، جهت افزایش حضور مجدد مشتریان صحه بگذارند.
Today, marketing activities are more and more evident in many professional clubs in order to retain consumers and enhance communication with them, and they have turned to one of the main priorities of these clubs. The aim of this study was to predict consumers' buying behavior through the role of relationship marketing in women’s fitness clubs in Mashhad. The study was descriptive-analytical and the population consisted of consumers of women’s fitness clubs in Mashhad (N=91). 54 clubs and 350 subjects were randomly selected through cluster and stratified sampling method with appropriate allocation according to the Cochran formula. To collect the data, Kim's Relationship Marketing (RM) standard questionnaire (2008) and Kim’s Consumer Buying Behavior (CB) questionnaire (2008) were used. To analyze the data, SPSS18 and Lisrel8.50 software were used. Results showed that relationship marketing had a significant relationship with consumers' buying behavior in women’s fitness clubs; therefore, it is recommended that clubs use sport marketing experts and design a consumer-relationship management system to increase consumers' re-engagement.