Abstract:
هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط سرمایه های اجتماعی و فکری با مدیریت دانش در ادارات کل ورزش و جوانان استان های آذربایجان غربی و شرقی بود. جامعۀ آماری تحقیق، کارکنان شاغل در ادارات کل استان های آذربایجان غربی و شرقی بود. نمونۀ تحقیق بهصورت تمامشمار و 120 نفر انتخاب شدند و پرسشنامه ها بین این افراد توزیع و جمع آوری شد. در تحقیق حاضر سه متغیر اصلی وجود داشت که برای اندازه گیری متغیر های سرمایۀ فکری از پرسشنامۀ استاندارد بونتیس (1998)، برای سرمایۀ اجتماعی از پرسشنامۀ کامکار (1391) و برای اندازه گیری مدیریت دانش از پرسشنامۀ همتی (1389) استفاده شد. از آزمون های کولموگروف اسمیرنوف،t تکنمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون برای تجزیهوتحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج یافته های تحقیق نشان داد بین سرمایه های اجتماعی و فکری و مدیریت دانش رابطۀ معناداری وجود دارد (674/0=r و 001/0=p). همچنین تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد دو متغیر سرمایۀ اجتماعی و سرمایۀ فکری در مجموع 43 درصد واریانس مدیریت دانش را تبیین می کنند. بهطور کلی می توان از طریق آموزش ارتباطات اثربخش، ایجاد فضای رقابتی برای یادگیری، ترویج فرهنگ کارگروهی و یادگیری گروهی و راهاندازی و غنیسازی بانکهای اطلاعاتی، ارتقای نظام مستندسازی برای ثبت تجارت و سوابق موجب استفاده حداکثری از مدیریت دانش در سازمان شد.
The aim of this study was to investigate the relationship of social and intellectual capital with knowledge management in the Sport and Youth offices of West and East Azerbaijan provinces. The population consisted of employees in the Youth and Sport offices of West and East Azerbaijan provinces. All the subjects (N=n=120) were selected and the questionnaires were distributed and collected. In this study, there were three main variables Bontis standardized questionnaire (1998) was used to measure intellectual capital variables, Kamkar questionnaire (2012) was used to measure the social capital and Hemmati questionnaire (2010) was used to measure knowledge management. Kolmogorov-Smirnov test, one sample t test, Pearson correlation coefficient and regression analysis were used to analyze the data. Findings showed a significant relationship between intellectual and social capital and knowledge management (r=0.674, P=0.001). Multiple regression analysis showed that the two variables of social capital and intellectual capital explained a total of 43% of the knowledge management variance. In general, knowledge management can be used most efficiently in the organization through educating of effective communication, creating a competitive atmosphere to learn, promoting teamwork and group learning, establishing and enriching databases and improving the system of documentation to register trades and records.