Abstract:
اماکن ورزشی بهعنوان فضاهای اجتماعی که در ارتباط مستقیم با افرادند، بهمنظور عملکرد بهتر و درآمدزایی بیشتر، نیازمند جذب هرچه بیشتر مشتریان هستند. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای محیطی فضاهای ورزشی بر جذب مشتری با توجه به مفهوم محیط های پاسخ ده بود. تحقیق به روش توصیفی-مقایسه ای انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش تمامی مشتریان اماکن ورزشی مجموعۀ ورزشی انقلاب (20000=N) بود که با استناد به جدول مورگان، از بین آنها 350 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامۀ محققساختهای با 25سؤال بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ، 0/81 بهدست آمد. در این پژوهش از بین هفت عامل مربوط به پاسخ دهی محیط، عوامل نفوذپذیری، گوناگونی، خوانایی، انعطاف پذیری، تناسبات بصری و غنای حسی رابطۀ معناداری با جذب مشتری در مجموعۀ ورزشی انقلاب داشتند و نفوذپذیری مهمترین عامل شناخته شد. با در نظر گرفتن نتایج تحقیق حاضر، قابلیت دسترسی آسان به اماکن ورزشی درون مجموعۀ ورزشی انقلاب و ارائۀ خدمات متنوع به افراد و نیز جذاب بودن محیط مجموعۀ ورزشی از نظر مشتریان، عواملی بودند که در انتخاب مشتریان این مجموعه نقش داشتند که لازم است مورد توجه هرچه بیشتر مدیران این مجموعه قرار گیرد.
Sporting venues as social spaces which are directly related to individuals need to attract more customers for better performance and higher income. The main aim of this study was to investigate the effect of environmental features of sport areas on attracting customers with respect to the concept of responsive environments. Research method was descriptive-comparative. The statistical population consisted of all customers of Enghelab Sport Complex (N=20000). Base on Morgan Table, 350 subjects were selected by convenience sampling method. A 25-item researcher-made questionnaire was used to collect data. Reliability of the questionnaire was determined by α-Cronbach =0.81. In this study, from seven factros of responsive environment, permeability, variety, legibility, robustness, visual appropriateness and richness had a significant relationship with customer attraction in Enghelab Sport Complex. Also, permeability was the most important factor. With regard to these findings, easy accessibility to the sport areas in Enghelab Sport Complex, offering various services and also attractive environment of this sport area were the factors that played a role in customers' choice and they need be receive more attention by managers of this complex.