Abstract:
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل سواد اطلاعاتی، ورزشی و مدیریتی روسای فدراسیونهای ورزشی بود. جامعۀ آماری پژوهش اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای مختلف علوم ورزشی آشنا با مفهوم سواد اطلاعاتی و مدیران فدراسیونهای ورزشی بود (700=N). بر مبنای جدول مورگان 248 نفر بهطور تصادفی برای نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامۀ محققساختۀ 45 سوالی استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن به تایید 20 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی رسید و روایی سازۀ آن با تحلیل عاملی تاییدی بررسی و تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز در یک مطالعۀ مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ 0/81 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله کولموگروف اسمیرنوف، تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی با چرخش واریمکس و با استفاده از دو نرمافزار اس پی اس اس نسخۀ 20 و آموس گرافیک استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد در مدل سواد اطلاعاتی، ورزشی و مدیریتی روسای فدراسیون های ورزشی بهترتیب اولویت 7 عامل فنی و ورزشی، تحصیلی و علمی، مدیریتی، فناوری، رفتار سیاسی، ارتباطی و انگیزشی وجود دارد. همچنین مدل به دستآمده از برازش مطلوب برخوردار است.
The aim of this study was to establish a model of information, sport and management literacy of heads of sport federations. The statistical population included the faculty members and higher education students of sport sciences who were familiar with the information literacy and heads of sport federations (N=700). On the basis of Morgan Table, 248 subjects were randomly selected as the sample. To achieve the research aims, a researcher-made questionnaire (45 items) was used. The face and content validity of this questionnaire was confirmed by 20 sport management experts and its construct validity was investigated and confirmed by confirmatory factor analysis. Its reliability was calculated in a pilot study with 30 subjects as 0.81. For data analysis, descriptive and inferential statistics including Kolmogorov-Smirnov، confirmatory and exploratory factor analysis with Varimax rotation and by AMOS and SPSS20 software were used. Findings showed that there were 7 factors (technical and sport, education and scientific, management, technology, political behavior, communicational, and motivational) in the model of information, sport and management literacy of heads of the sport federations. Also, the achieved model had a good fit.