Abstract:
تغيير و تحول در شرايط و نيازهاي جامعه موجب تغيير و تحول در رسالت دانشگاهها شده است. كارآفريني دانشگاهي از رسالتهاي جديد دانشگاهها پس از رسالتهای آموزش و پژوهش است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر قصد کارافرینی دانشگاهی از دیدگاه خبرگان کارافرینی در دانشکدههای علوم ورزشی بود.جامعه پژوهش شامل خبرگان کارافرینی دانشگاهی در دانشکدههای علوم ورزشی بود که 12 نفر از آنها از طریق نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شد و با آنها مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت. آنگاه متن مصاحبهها با روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان میدهد که عوامل موُثر بر قصد کارافرینی دانشگاهی از دیدگاه خبرگان کارافرینی مستلزم توجه به سه مقوله اصلی و یازده زیر مقوله شامل؛ مقولههای اکوسیستم کارافرینی دانشگاهی ( 5 زیر مقوله(،مقولههای فرهنگی و اجتماعی( 4 زیر مقوله) و مقولههای قانونی - سیاسی - اقتصاد کشور (2 زیر مقوله) است. این یافتهها میتواند دیدگاههای جدیدی برای محققان و متخصصین مانند سیاستگذاران، مربیان کارآفرینی و رهبران آموزشی ایجاد کند.
The change and transformation in the conditions and needs of the society has led to changes in the mission of the universities. The purpose of the present study was to identify the factors affecting Affecting the intention of Academic Entrepreneurship from the viewpoint of the professional entrepreneurs in the facultys of sport science. This qualitative research was conducted using the interview method. The research population consisted of Academic Entrepreneur experts, of which 12 were selected through targeted sampling to achieve theoretical saturation and semi-structured interviews were conducted. Then the text of the interviews was analyzed by qualitative content analysis method. The findings indicated that the factors affecting the intention of the university's entrepreneurship from the viewpoint of the professional entrepreneurs require attention to three main categories and eleven sub categories; including the categories of academic entrepreneurship ecosystems (5 sub categories), cultural and social categories (4 sub categories ) And legal-political-economic categories of the country (2 sub categories). These findings can create new perspectives for researchers and professionals such as policymakers, entrepreneurship educators and educational leaders.