Abstract:
هدف کلی این تحقیق بررسی تحلیل نقش آموزش کارآفرینی برای اشتغال فارغالتحصیلان رشتۀ علوم ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی است و برای جمعآوری اطلاعات از روش دلفی و بهرهگیری از نظرهای متخصصان استفاده شد. جامعة آماری 34 نفر (اعضای هیأت علمی رشتة علوم ورزشی در گرایشهای مختلف 14 نفر، مدیران عامل باشگاههای ورزشی 4 نفر، تولیدکنندگان لوازم و تجهیزات ورزشی 6 نفر، مربیان ورزشی در لیگهای برتر 7 نفر و داور بینالمللی 3 نفر) از صاحبنظران در حوزة کارآفرینی ورزشی بودند. دادهها با استفاده از آزمونهای مجذور کای و همبستگی کندال تحلیل شد. نتایج نشان داد که بهترتیب مؤلفههای فناوری، فرهنگی، سیاستهای اجرایی و آموزشی و پژوهشی و عوامل فردی بر توسعة کارآفرینی مؤثر است. همچنین آموزش سبک تفکر و فرهنگ کارآفرینانه، گسترش مراکز تحقیق و توسعه کارآفرینی، ایجاد و توسعة شرکتهای دانشبنیان در حوزۀ ورزش، برگزاری کارگاههای آموزشی کارآفرینی دیجیتال، کسبوکارهای الکترونیکی و استارتاپهای ورزشی، سیاستگذاریها و قوانین حمایتی از کارآفرینان و برنامهریزیهای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها با ارزشهای کارآفرینی، همکاری علمی با مراکز آموزشی و پژوهشی کشورهای توسعهیافته، تطبیق رشتههای دانشگاهی با مشاغل مرتبط با ورزش، توسعة عوامل فردی در جهت مهارتهای کارآفرینی میتواند راهکارهای ارزشمندی در ایجاد تفکر کارآفرینی، ایجاد مشاغل جدید و متنوع و اشتغال فارغالتحصیلان ورزشی باشد.
The main aim of this study was to analyze the role of teaching entrepreneurship in employing graduates of sport sciences. The methodology of this study was descriptive and Delphi method and experts' viewpoints were used to collect data. The statistical population included 34 sport entrepreneurship professionals (14 faculty members in different disciplines of sport sciences, 4 managers of sport clubs, 6 sport equipment manufacturers, 7 sports coaches in premier leagues and 3 international referees). Data were analyzed using χ2-square and Kendall correlation. The results showed that the components of technology, culture, executive, educational and research policies and individual factors affected entrepreneurship development. Also, teaching entrepreneurial thinking style and culture, increasing research and development centers for entrepreneurship, establishing and developing knowledge-based companies in the field of sport, holding digital entrepreneurship training workshops, developing IT businesses and sport startups, policy making and regulations to support entrepreneurs and teaching and research planning at universities based on entrepreneurship values, scientific cooperation with educational and research centers in developed countries, adaptation of academic fields of study to sport-related jobs and developing individual factors for entrepreneurial skills can be valuable strategies to create entrepreneurship thinking and new and various jobs and to employ sport graduates.