Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل فردی موثر بر خلاقیت در سازمانهای ایرانی انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع فراتحلیل است. بدین منظور از نرمافزار CAM2 استفادهشده است. در جستجو اولیه با معیارهای ورود سال پژوهش و زبان پژوهش از پایگاههای داده مورد بررسی 1687 سند مرتبط با موضوع یافت گردید. پس از آن، با معیارهای درون گنجی 77 پژوهش گزینش و در فرایند فراتحلیل وارد شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که در سطح اطمینان 95 درصد عوامل فردی تاثیر معناداری بر خلاقیت سازمانی داشته و توانسته 467/0 درصد از تغییرات خلاقیت سازمانی را تبیین کند. همچنین، نتایج آزمون ناهمگونی نشان دهنده آن است که بین مطالعات صورت گرفته مورد بررسی ناهمگنی وجود دارد که به همین جهت از اندازه اثر تصادفی استفاده شده است. نمودار قیفی نیز حاکی از آن است که خطای استاندارد پایین و سوگیری نسبتا کم است، درواقع بیانگر توزیع نرمال و تصادفی است و خطای مشاهده شده نیز ناشی از انواع اریب احتمالی میباشند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش از بین عوامل فردی موثر بر خلاقیت در سازمان استقلال با اندازه اثر (714/0)، احساس موثر بودن با اندازه اثر (660/0)، احساس معناداری با اندازه اثر (647/0) و استراتژیهای تفکر سازنده با اندازه اثر (749/0) بیشترین اندازه اثر و رابطه معنادار را با خلاقیت سازمانی داشتهاند.
Objective: The aim of this study is investigation the individual factors affecting creativity in Iranian organizations by meta-analysis.Method: The present study is a meta-analysis. CAM2 software has been used for this purpose. In the initial search with the inclusion criteria of the research year and the language, 1687 related documents were found from the studied databases. After that, 77 researches were selected and entered into the meta-analysis process.Findings: The findings show that at the 95% confidence level, individual factors have a significant effect on organizational creativity and have been able to explain 0.467% of changes in organizational creativity. Also, the results of the heterogeneity test indicate that there is a heterogeneity between the studies, which is why the random effect size has been used. The funnel diagram also indicates that the standard error is low and the bias is relatively low, in fact, it indicates a normal and random distribution, and the observed error is due to possible oblique types. Conclusion: According to the research findings, among the individual factors affecting creativity in Organization Independence with effect size (0.714), feeling of effectiveness with effect size (0.660), significant feeling with effect size (0.647) And constructive thinking strategies with effect size (0.749) had the highest effect size and a significant relationship with organizational creativity.