Abstract:
هدف کلی از این پژوهش مدلیابی رابطة ساختاری سرمایة اجتماعی دانشگاه و تمایل کارمندان به مشارکت با نقش واسطهای آمادگی آنها برای تغییر در دانشگاه شیراز بود. جامعة آماری پژوهش شامل همة کارمندان دانشگاه شیراز (990 نفر) بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 339 نفر به عنوان نمونة پژوهش به پرسشنامهها پاسخ دادند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامة سرمایة اجتماعی، آمادگی برای تغییر، و تمایل به مشارکت بود که پس از محاسبة روایی و پایایی با استفاده از روش تحلیل گویه و آلفای کرونباخ توزیع و گردآوری شد. دادههای پژوهش به کمک نرمافزار Spss و Amoos و با استفاده از روشهای آماری تیتست تکنمونهای و رگرسیون چندمتغیرة تحلیل مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد وضعیت سرمایة اجتماعی از میانگین معیار بیشتر است. درحالیکه آمادگی شناختی کارمندان از میانگین معیار کمتر بود، مابقی ابعاد و آمادگی کلی کارمندان از میانگین معیار بیشتر بود. میانگین تمایل کارمندان به مشارکت نیز از میانگین معیار بیشتر بود. مدل معادلة ساختاری نشان داد سرمایة اجتماعی دانشگاه و آمادگی کارمندان برای تغییر به طور مستقیم پیشبینیکنندة معنادار تمایل کارمندان به مشارکت است. بهعلاوه، یافتهها مبین آن است که سرمایة اجتماعی با نقش واسطهگری آمادگی کارمندان برای تغییر از قدرت بالاتری برای پیشبینی تمایل آنها به مشارکت برخوردار است.
The general purpose of this study was the structural equation modeling of university social capital and the employee tendency to participate through the mediating role of their readiness for change in Shiraz University. The statistical population of the study involved all employees of Shiraz University (990 individuals), from among whom 339 individuals were selected as the study sample through simple random sampling method. The research instrument included three questionnaires of social capital, readiness for change, and tendency to participate, which were distributed and received back for data collection after the calculation of validity and reliability through item analysis and Cronbach’s alpha. The obtained data was analyzed using one-sample t-test and multivariate regression analysis in SPSS and Amos software. The findings of the study showed that the social capital in the sample was higher than the benchmark average. While the cognitive readiness of the employees was less than the benchmark average, the other dimensions – including the general readiness level of the employees – were higher than the benchmark averages. The average score of the employees’ tendency to participate was higher than the benchmark average. The structural equation model also showed that the university social capital and the employees’ readiness to change were direct, significant predictors of the employees’ tendency to participate. Moreover, the findings indicate that the mediating role of employees’ readiness makes social capital a stronger predictor of the employees’ tendency to participate.