Abstract:
شهرهای امروز، در عین پیشرفتها و توسعهها در ابعاد مختلف خود، از تأمین نیازهای قشرهای خاصی عاجز ماندهاند. یکی از این قشرها کودکان، و به خصوص کودکانی است که از اختلال طیف اوتیسم رنج میبرند. در واقع شهرها بایستی به گونهای برنامهریزی و طراحی شوند که امکان حضور این قشر از افراد را فراهم سازند. این پژوهش با بررسی نمونهمواردی از کشورهای مختلف جهان، در زمینۀ بازیوارسازی فضاهای شهری خود و نیز با بررسی چند نمونۀ بازیوارسازی اوتیسم، جمعبندیای در زمینۀ برقراری ارتباط بین اوتیسم، بازیوارسازی و فضاهای شهری، بیان و پیشنهادهایی را برای بازیگونه کردن فضاهای شهری برای کودکان اوتیستیک ارائه کرده است. این تحقیق، با رویکردی کیفی، از روش توصیفی-تحلیلی استفاده کرده و با گردآوری نمونۀ موارد کاربردی و اجراشده در این زمینه، سعی در سنجش میزان مطلوبیت این موارد، جهت استفاده از رویکرد بازیوارسازی شهری برای آسایش و آرامشبخشی به کودکان اوتیستیک در شهرهای کشورمان داشته است. نتایج حاصله، در قالب پیشنهادهایی برای بازیوارسازی فضاهای شهری مناسب برای کودکان اوتیستیک ارائه شده تا فرایند بازیکردن در شهر، برای کودکان اوتیستیک با رعایت موارد روانشناختی، ذهنی و جسمی عملی شود.
Cities in today’s world have failed to meet the needs of certain groups despite the progress and development in their various dimensions. One of these groups is children, especially those who have autism spectrum disorder. Cities should be planned and designed in such a way as to allow the presence of this group of people. This paper examines examples of gamification in urban environments from many places throughout the world. Also, it summarizes the relationship between autism, gamification, and urban spaces by examining several examples of autism and offers suggestions for gamifying urban spaces for autistic children. This qualitative research employed the descriptive-analytical method to investigate the desirability of using the urban gamification approach for autistic children’s comfort and relaxation. For this purpose, the data were collected from samples applied and previously implemented cases on this issue. The results are offered as suggestions for the gamification of urban places that are appropriate for autistic children so that the process of playing in the city can be implemented for autistic children while taking psychological, mental, and physical issues into account.