Abstract:
نظام حمایت اجتماعی به سیاستگذاری در حوزۀ «مساعدت اجتماعی»، «بیمههای اجتماعی» و «سیاست بازار کار» مربوط میشود که فارغ از نوع الگوی رفاهی کشورها در مدیریت خطرات اجتماعی و به عنوان حقی انسانی مورد توجه قرار میگیرد. این مطالعه با روش اسنادی، به بررسی وضعیت کشورها (170 کشور) با درآمد و نظام رفاهی متفاوت در حوزۀ سیاستهای حمایت اجتماعی در مواجهه با کرونا می پردازد، همچنین در حوزۀ حمایت اجتماعی برنامههای 6 کشور آلمان، استرالیا، کرۀ جنوبی، چین، مالزی و ترکیه که یا به دلیل قرار گرفتن در چارچوبهای موجود رفاهی و یا داشتن روند پیش روندهای در حوزه سیاستگذاری رفاهی مورد بررسی دقیق تر قرار گرفتند. نتایج مطالعه نشان داد که تنوع بیشتر در طرحهای حمایت اجتماعی و اقدام پیشینی در کنترل زودهنگام این بیماری موثر است و کشورهای با درآمد بالا در زمینۀ تنوع این طرحها موفقتر عمل کردهاند، به ویژه، طرحهای حمایت از بازار کار و طرحهای مکمل حمایت اجتماعی مبتنی بر نیازهای پایهای، توانسته به کنترل موثر بیماری و بهبود شرایط رفاهی جامعه کمک کند.
The social protection system is related to policy-making in the field of "social assistance", "social insurance" and "labor market policy", which is considered as a human right, regardless of the type of welfare model of countries in managing social risks. This document based study examines the situation of countries (170 countries) with different incomes and welfare systems in the field of social protection policies in the face of the corona. China, Malaysia and Turkey, which were examined more closely either because they were within existing welfare frameworks or because they had a progressive trend in welfare policy. The results of the study showed that greater diversity in social protection schemes and a priori action is effective in early control of the disease and high-income countries have been more successful in diversifying these schemes, in particular, labor market support schemes and complementary social support schemes based on Basic needs have been able to help effectively control the disease and improve the welfare of society.
Machine summary:
2. مباني نظري - چارچوب مفهومی در سالهای اخیر، رواج بحث حمایت اجتماعی در بستر گفتمان توسعه و کاهش فقر بهویژه پس از بحران 2008 و به دنبال آن حمایت گسترده از ایدۀ کف حمایت اجتماعی 1 غیرمشارکتی در سال 2009 موضوعی است که به عنوان یکی از 9 ابتکار عمل مشترک سازمان ملل برای مقابله با بحرانهای اقتصادی جهانی راه اندازی شد این امر شامل مستمریهای اجتماعی، کمک هزینۀ کودک، دسترسی به مراقبتهای بهداشتی و تأمین خدمات در زمان بیکاری است که به عنوان حق پایه در کاهش فقر مؤثر بوده است (کارمونا و نایست 2 ، 1398: 14) 3 n"/>n"/>حمایت اجتماعی را مجموعهای از مداخلات برای کاهش خطرات اقتصادی و آسیبپذیری و جلوگیری از محرومیت و فقر مطلق تعریف میکند و برنامههای آن را در سه دسته شامل «مساعدت اجتماعی» که شامل مجموعهای از برنامههای تور ایمنی است؛ بیمۀ اجتماعی که بر رفاه و درآمد خانوارها تأثیر اساسی داشته و برنامههای بازار کار معرفی میکند (فائو، 2015: 60).
سیاستهای مواجهه با کووید 19 کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا بیشترین طرحها در این کشورها نخست در حوزۀ مساعدتی دوم بیمهای و سوم حمایت از بازار کار بوده است.
سیاستهای حمایت اجتماعی در کشورهای منتخب 1 - طرحهای مساعدتی کشور آلمان با نظام رفاهی محافظه کار در حوزۀ مساعدتی طرحهایی شامل پرداخت نقدی مشروط و غیرمشروط، پرداختهای مقطوع 1 و کمک هزینه به والدینی که به خاطر کووید 19 درآمد خود را از دست دادهاند تا 6 ماه در نظر گرفته است (جنتلینی 2 و همکاران، 2020: 190).
org/en/publication/documents-reports/documentdetail/590531592231143435/social-protection-and-jobs-responses-to-covid-19-a-real-time-review-of-country-measures-june-12-2020 Soonman Kwon,COVID-19: Lessons from South Korea 31st March 2020, available at: https://healthsystemsglobal.