Abstract:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه رفتار اطلاعیابی اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول بوده که با روش توصیفی پیمایشی صورت گرفته است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و نمونه پژوهش شامل250 نفر از این دانشجویان بوده که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی از بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی و فنی مهندسی انتخاب شده اند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسش نامه محقق ساخته استفاده گردیده است. یافته های پژوهش نشان می دهد در زمینه آشنایی و استفاده از مرورگرهای اینترنتی، استفاده از روش-های جستجوی پیشرفته و میزان تأثیر استفاده از اینترنت در تأمین نیازهای اطلاعاتی بین دو گروه علوم انسانی و فنی مهندسی تفاوت معناداری در سطح 001/0 وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که در بعد میزان اهمیت و اعتماد به صحت منابع اینترنتی بین دو گروه تفاوت معناداری وجود ندارد.
The aim of this study was the comparison of Information-Seeking Behaviourthrough Internet in Arts and sciences university students and this servey was done withdescriptive method. Research sample consisted of 250 university students who were selectedrandomly from Arts and sciences students of Islamic Azad University, Dezfoul Branch. Dataneeded was gathered by researcher-made questionnaire that was about Information-SeekingBehaviour. Research findings indicate that there is a significant difference between Arts andsciences students about the rate of familiarity and using web browsers, using advancedtechniques and the effect of internet in providing students' information needs. The results alsoshowed that there was no significant difference between the two groups at both importance andreliance on internet resources levels.