Abstract:
بیماری کرونا ویروس 19 که موارد ابتلای آن از اواخر سال 2019 در شهر ووهان کشور چین گزارش شد باعث اعمال محدودیت در بسیاری از فعالیتهااز جمله حضور در دانشگاهها شده است. به همین منظور آموزش الکترونیک در بسیاری از کشورها از جمله ایران جایگزین آموزش های حضوری در علوم پزشکی شده است. این نوع از آموزش نیز نیازمند ارزیابی کیفیت و میزان کاربرد آن در دوران پسا کرونا است لذا برآن شدیم مطالعه ای با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان بعنوان ذی نفعان مستقیم آموزش الکترونیک در این خصوص انجام دهیم. در این مطالعه توصیفییمایشیجامعه آماریآن کلیه دانشجویان کمیته دانشجویی توسعه آموزشدانشگاههایعلوم پزشکیکشوردر سالتحصیلی 1398-1399 بودند کهاز بینآنهانمونهای بهتعداد127نفربهسرشماری وارد مطالعه شدند.ابزارجمعآوریدادههاپرسشنامه محققساخته بود که پساز تأیید رواییوپایاییمورداستفادهقرارگرفت.ازشاخصهایآماریتوصیفی جهت توصیف وتبیین سوالات بسته پاسخ و از روش تحلیل محتوایی برای سوالات باز پاسخ جهت تجزیه وتحلیل دادهها استفاده شد. مجموع نظرات فراگیران آموزش الکترونیک نشان میدهد که عمده مشکل آموزش الکترونیک در دانشگاههای علوم پزشکی کشور مشکلات و مسائل ساختاری در زمینه پهنای باند و سرعت پایین اینترنت، نبود فرهنگ آموزش الکترونیک و عدم وجود مهارتهای ضروری اساتید و دانشجویان در به کارگیری این نوع آموزش است. بنابراین فراهم نمودن بسترهای توانمند سازی افراد در کنار تامین زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری در به کارگیریاین روش بعنوان آموزش مکمل در علوم پزشکی اهمیت دارد.
Coronavirus 19, which has been reported in Wuhan, China since late 2019, has imposed restrictions on many activities, including attending universities and classrooms. To this end, e-learning has replaced face-to-face training in medical sciences in many countries, including Iran. This type of education also needs to evaluate the quality and extent of its application in the post-corona period, so we decided to conduct a study to determine the views of students as direct beneficiaries of e-learning in this regard. This descriptive-correlationalstudy was performed on all the students of the Student Committee for Education Development of Medical Universities in the academic year 1399-1399, of which a sample of 127 people were included in the census. The data collection tool was a researcher-made questionnaire that was used after validation and reliability. Descriptive statistical indicators were used to describe and explain closed-ended questions and the content analysis method for open-ended questions was used to analyze the data. The sum of opinions of e-learning learners shows that the main problem of e-learning in the country's medical universities is structural problems and issues in the field of bandwidth and low Internet speed, lack of e-learning culture and lack of essential skills of professors and students in Applying this type of training. Therefore, providing empowerment platforms for people along with providing software and hardware infrastructure is important in using this method as a complementary training in medical sciences.
Machine summary:
Number of participants by by macro-regions and universities {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 2 نتایج تجزیه و تحلیل پرسشنامه سوالات بسته پاسخ جهت ارزیابی کیفیت آموزش الکترونیک در دوران بحران و استفاده مکمل از آن در پسا بحران Table 2, The results of analysis of the quantitative questionnaire to assess the quality of e-learning during the crisis and its complementary use in the post-crisis {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 1.
دانشگاه های علوم پزشکی در صورت ادامه بحران و همچنین برای استفاده از آموزش الکترونیک به صورت مکمل در دوران پسا بحران موظفند در جهت آشناسازی و توانمند سازی دانشجویان نیز کارگاه هایی در این زمینه برگزار نمایند.
Assessing challenges in the development of electronic learning in higher education (A case study of Shahid Chamran University of Ahwaz).
Investigation of Factors Affecting E-learning Development According to Students' Viewpoint of Golestan University of Medical Sciences, Quarterly Journal of Medical Education development and research Center, 6(3), pp.
In Journal of Medical Education Development Center, Mashhad University of Medical Sciences, Special Proceedings of the Third National Conference on E-Learning in Medical Science (Vol. 3, No. 5, p.
In Journal of Medical Education Development Center, Mashhad University of Medical Sciences, Special Proceedings of the Third National Conference on E-Learning in Medical Science (Vol. 3, No. 5, p.
In Journal of Medical Education Development Center, Mashhad University of Medical Sciences, Special Proceedings of the Third National Conference on E-Learning in Medical Science (Vol. 3, No. 5, p.