Abstract:
هدف این پژوهش شناسایی و مدلسازی مهمترین ابعاد فرهنگی- اجتماعی مؤثر بر اوقات فراغت ورزشی در کاهش آسیبهای اجتماعی با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوة گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای میدانی بود. با عنایت به هدف اصلی، روش انجام پژوهش روش کیفی (نظریة داده بنیاد) بود. جامعة آماری در این پژوهش شامل اساتید برجسته حوزة مدیریت ورزشی متخصص در حوزة ورزش مدارس و اوقات فراغت، اساتید حوزة جامعهشناسی و همچنین معلمان ورزش و مدیران مدارس نخبه کرمانشاه بودند. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهیدهندهگان کلیدی (13 نفر) برای شناسایی چارچوب مدل فرهنگی- اجتماعی مؤثر بر اوقات فراغت ورزشی در کاهش آسیبهای اجتماعی انتخابشدهاند و با آنها مصاحبه نیمه ساختارمند) با گروههای کانونی(به عمل آمد و مؤلفهها و عوامل فرهنگی- اجتماعی مؤثر بر اوقات فراغت ورزشی در کاهش آسیبهای اجتماعی شناسایی شد. سپس الگوسازی ساختاری تفسیری نیز بهعنوان یکی از روشهای اجماعی مورداستفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل فرهنگ ورزش، سبک زندگی و مشارکت عمومی دارای قدرت نفوذ کم و وابستگی زیاد میباشند، عوامل نگرش، فرهنگسازی و ارزش اجتماعی دارای قدرت نفوذ و وابستگی زیاد و عوامل روابط اجتماعی و ترغیب اجتماعی دارای قدرت نفوذ زیاد و وابستگی کم هستند؛ بنابراین چارچوب پیشنهادی عوامل فرهنگی اجتماعی مؤثر بر اوقات فراغت ورزشی در کاهش آسیبهای اجتماعی، راهنمای مناسبی بهمنظور برنامهریزی برای پررنگتر نمودن این عوامل در اختیار مدیران و متصدیان ورزش و مددکاری اجتماعی قرار میدهد.
Developing a model for the role of exercise in leisure time to reduce social harmful issues. This research was carried out using semi-structured interviews using the qualitative method (Grounded Theory approach). The sample consisted of 13 sports management lecturers (5 students), sociology lecturers (4 persons), police commanders (2 persons), and offenders (2 persons) who were selected using purposeful sampling. The data collection method was a study of previous research and interviews. To examine the face and content validity, the research findings were presented to the participants, and the study's text was studied, and their point of view was applied. The method used to examine reliability was an intra-subject agreement method. The average agreement within the subject was 0.79. Based on the findings, the causative conditions include the status of culture and social acceptance; ground conditions including socio-cultural, software,hardware; intervening conditions including architectural sites, environmental factors, demographic features; strategies including infrastructure and incentives the internal and implications included economic, behavioral, and cultural-social categories. Therefore, it is suggested to pay attention to identified indicators to reduce social harm through leisure-time exercise.