Abstract:
مقدمه: یکی از ویژگیهای شخصیتی مهم در افراد، مثبتاندیشی است که توانایی ایجاد مهارتها را افزایش میدهد. از سویی، داشتن کارکنانی با مهارتهای ارتباطی قوی، یکی از عوامل مهم موفقیت یک سازمان خدماتی است. بنابراین هدف این پژوهش، بررسی وضعیت مثبتاندیشی کتابداران کتابخانه های عمومی مشهد و تأثیر آن بر مهارتهای ارتباطی آنها است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه پژوهش کلیه کتابداران کتابخانه های عمومی مشهد (70 نفر) بودند. نمونه موردنظر (59 نفر) بر اساس جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان، با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد مثبت اندیشی اینگرام و ویسنیکی و پرسشنامه محققساخته مهارتهای ارتباطی بود که روایی آنها مورد تأیید قرار گرفت و پایایی هر دو پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار اسپیاساس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که میانگین همه مؤلفه های مثبتاندیشی کتابداران کتابخانه های عمومی مشهد پایین تر از سطح مطلوب بود. همچنین، مثبت اندیشی بهطور معناداری بر مهارتهای ارتباطی کتابداران تأثیر داشت. بررسی جزئیتر نشان داد که برخی مؤلفههای مثبتاندیشی اثرگذاری بیشتری بر مؤلفههای مهارتهای ارتباطی کتابداران داشتند، به طوری که مؤلفه تفکر مثبت روزانه و ارزیابی دیگران از خویش بیشترین تأثیر را بر مهارتهای ارتباط کلامی داشت. همچنین، مؤلفهای که بیشترین تأثیر را بر مهارتهای ارتباط غیرکلامی داشت، مؤلفه ارزیابی دیگران از خویش بود. در مقابل، مؤلفه خوداعتمادی کمترین تأثیر را بر مهارتهای ارتباط کلامی و غیرکلامی داشت.نتیجه: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، فراگیری یا تقویت توان مثبت اندیشی بهصورت مستقیم در افزایش و بهبود مهارتهای ارتباطی اثرگذار خواهد بود. بنابراین تقویت مثبت اندیشی کتابداران از طرق مختلف از جمله اجرای کارگاهها و دوره های آموزشی، زیر نظر گروه ها و انجمن های حرفه ای، و تخصیص بودجه معین برای کلیه هزینه های این فعالیتها پیشنهاد می شود.
Introduction: One of the important personality traits is positive thinking that increases the ability to create skills. On the other hand, having employees with strong communication skills is one of the important factors in the success of any service organization. Thus, the aim of this study was to investigate the status of positive thinking of the librarians of Mashhad public libraries and its effect on their communication skills.Methodology: This study was an applied research that has been conducted through survey. The research population included all the librarians of Mashhad public libraries (70 people). The desired sample (59 people) was selected based on Krejcie and Morgan’s sample size table through simple random sampling. The required data were collected by Ingram and Visnicky's positive thinking questionnaire and a researcher-made questionnaire of communication skills. The gathered data were analyzed through the SPSS using descriptive and inferential statistics.Findings: The findings showed that the level of positive thinking of the librarians was undesirable. Positive thinking had a significant effect on communication skills of the librarians. A detailed analysis showed that some of the positive thinking components had a greater effect on the components of verbal and non-verbal communication skills. The “positive daily thinking” and “others' evaluations of self” components had the most effect on verbal communication skills. Also, the component of “others' evaluations of self” had the most effect on non-verbal communication skills. However, the “self-confidence” component had the least effect on verbal and non-verbal communication skills.Conclusion: According to the results of this study, learning or enhancing positive-thinking will directly affect the enhancement and improvement of the librarians’ communication skills. Therefore, improvement of the librarians’ positive thinking through the implementation of workshops and training courses, under the supervision of professional associations and the allocation of certain budgets for all costs of these activities is proposed.