Abstract:
بینالمللیسازی آموزش عالی یکی از مهمترین اتفاقات تاثیرگذار در دهههای اخیر بوده است فرایند جذب دانشجو به عنوان یکی از استراتژیهای موثر در دستیابی به اهداف بینالمللیسازی آموزش عالی، در دهههای اخیر به رقابتی جدی میان کشورها تبدیل شده است. از این رو به میزان شناخت و آگاهی دانشگاهها از تجارت دانشجویان، امکان استفاده از مزایا و فرصتهای بینالمللیسازی برای آنان افزایش خواهد یافت. پژوهش حاضر با هدف آگاهی از چالشهای دانشجویان بینالمللی به منظور کمک به ارتقای راههای موثر در زمینه جذب، نگهداشت به واکاوی تجربیات دانشجویان بینالمللی در ایران پرداخته است. پژوهش با رویکردی کیفی به گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته به جمعآوری تجربیات زیسته 28 نفر از دانشجویان بینالمللی اقدام نموده است. انتخاب مشارکتکنندگان از طریق نمونهگیری در دسترس و جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته و تحلیل دادههای پژوهش براساس تحلیل تم انجام شده است. یافتهها براساس چالش دانشجویان در سه مرحله پیش از تحصیل، حین تحصیل و پس از تحصیل تفکیک و تمهای اصلی براساس کدگذاری حاصل از مفاهیم ذیل هر مرحله ارائه شده است. براساس نتایج پژوهش حاضر، چالش آکادمیک، سازگاری فرهنگی، موانع زبانی و چالش امنیت شغلی به عنوان تمهای اصلی و تاثیرگذار در تحقق اهداف «برنامه تحرک بینالمللی دانشجویان به داخل» نیازمند توجه بیشتر برنامهریزان و مدیران دانشگاهی به منظور اصلاح و بهبوداست.
In the recent decades, Internalization has been one of the most influential events in the higher education systems worldwide. And recruitment of international students, as one of the most effective strategies to achieve the goals of internationalization, has been a common solution to prevail in the competition between countries in the last decade. Therefore, studying these international students’ various experiences and interactions is very important for the destination countries. Purpose of this qualitative study is to investigate the experiences of international students in the Iranian universities. The approach in this research is data collection through semi-structured interviews, collecting the lived-experiences of 28 international students and the research data analysis is based on thematic analysis. Findings are presented in three stages of pre-study challenges, in-study challenges and post-study challenges. The results show that academic challenges, cultural adjustment, language barriers and future job challenges are the most important topics that require more attention from the higher education planners and university administrators to achieve the goals of the International Student Mobility programs.
Machine summary:
آنچه که تعيين کننده کشورهاي برتر در اين رقابت هاست ، ميزان موفقيت آنها در جذب و نگهداشت دانشجويان بين المللي از طريق تقويت شاخص هاي مورد نظر دانشجويان براي انتخاب دانشگاه هاي مقصد و کاهش موانع و چالش هاي دانشجويان در کشور مقصد است .
نکته قابل توجه در نتايج مطالعه اين است که همه عوامل ذکر شده بر عامل مهمتري يعني رضايت کلي از دانشگاه و احتمال مجدد انتخاب آن در مقاطع تحصيلي بالاتر، همچنين احتمال پيشنهاد آن به ساير دوستان و آشنايان تأثير دارد نتايج مطالعه نيکنام (١٣٩٧) براساس تجربيات دانشجويان بين المللي در ايران شامل دانشجويان از سه کشور افغانستان ، هندوستان و لبنان ، از يک سو به تعامل و ارتباطات اجتماعي مثبت دانشجويان بين المللي با دانشجويان ايراني و از سوي ديگر به ذهنيت غالب ايرانيان تأکيد مينمايد که دانشجوي خارجي را کسي ميدانند که از امکانات و فرصت هاي جامعه ايراني استفاده ميکند، بدون آنکه بتواند محبت دولت و ملت ايران را جبران کنند.
Choosing a higher education study abroad destination: what mainland Chinese parents and students rate as important.
Acceptance International Students to the Iranian Higher Education System and the Challenges Ahead.
Why and how international students choose Mainland China as a higher education study abroad destination.
2. 43 Parvin E, Ghiasi Nadoshan S, Khorsandi Taskooh A, Zaker Salehi G R.
Analysis of International Students' Issues and Expectations of Iranian Higher Education in the Corona Crisis.
The study (education, safety, economic and social - cultural) status of international students.