Abstract:
إنّ تنمیه المهارات القیادیه باتت ضروره من أجل تکوین استراتیجیه ریادیه لتحقیق التنافس فی البیئات المعقده وضمان النجاح فی الأعمال الاقتصادیه والتجاریه. ویعزز القاده الناجحون قدرات أتباعهم فی سبیل تحقیق أهداف المجموعه التی یدیرونها. من جانب آخر وبعد تطویر وتغییر المفاهیم المتعلقه بالتسویق، تغیرت تبعاً لذلک رؤی المؤسسات إزاء العملاء والمستهلکین من أجل خلق علاقات مستدامه، وأصبحت الأسواق التنافسیه الحالیه تتطلب صناعات وخدمات بإمکانها التغلب علی التحدیات التی تواجهها هذه المؤسسات وأن تقدم خدماتها ومنتجاتها دون تکالیف باهضه. بعد مراجعه الدراسات السابقه وخلفیه البحث تبین وجود شح فی الدراسات حول هذا الموضوع لاسیما عندما یکون الدور الوسیط فی الدراسات هو موضوع القیاده الریادیه. إنّ الدراسه الحالیه من حیث الهدف والغایه هی دراسه توظیفیه ومن حیث الطبیعه والمنهج هی دراسه وصفیه- ترابطیه. فی تحلیل بیانات اختبار کولموغوروف-سمیرنوف، أظهرت النتائج بأنّ توزیع البیانات لم یکن طبیعیاً، وعلی هذا الأساس، تم استخدام تقنیه Smart Pls[1] لتحلیل البیانات ودراستها. وقد لجأنا إلی أسلوب بی ال اس (PLS) للتوفیق وتقییم صدق نماذج المعادلات الهیکلیه التی تغطی ثلاثه أقسام وهی: ملائمه نماذج القیاس، وملائمه نموذج الهیکل وملائمه النموذج الکلی. دلت النتائج علی أنّ النموذج المفهومی یتمتع بنسبه مناسبه من الملائمه الإحصائیه. کما ومن أجل دراسه فرضیات البحث استخدمنا معامل الحرکه ومقدار إحصاء T، وقد تم التأکد من صحتها جمیعاً. وأظهرت النتائج أن ّاستخدام القیاده الرشیقه تتطلب تواصلاً مع العملاء والمستهلکین، ومن جانب آخر فإنّ وجود قیاده بمعنویات ریادیه من شأنها التأثیر فی النظام الحدیث للمؤسسه، وفی النهایه خلق تواصل بنّاء مع المستهلکین.
توسعه مهارتهای رهبری در جهت ایجاد استراتژی نواورانه برای رقابت در محیطهای پیچیده و موفقیت در
کسبوکار ضروری است. رهبران موفق. پیروان خود را در راستای دستیابی به اهدافء توانمند می سازند. از طرفی
با توسعه مفاهیم مرتبط با بازاریابی» نگرش سازمانها به مشتریان در جهت ایجاد روابط پایدار نیز در مسیر تغییر
قرار گرفته است و در بازارهای پویا و رقابتی امروز صنایع و خدمات نیازمند روش هایی هستند که بتوانند به
کمک ان بر چالش های محیطی فایق امده و محصولات و خدمات را بدون اتلاف به مشتریان ارايه دهند. با
ارزیابی پیشینههای موجود در این حوزه کمبود پژوهشی در این موضوع بهخصوص با نقش میانجی رهبری
کارافرینانه احساس میشود. پژوهش حاضر بر اساس هدف» کاربردی و بر اساس ماهیت و روش» توصیفی۔-
همیستگی است. در بخش تجزیهوتحلیل یافتههای ازمون کولموگروف- اسمیرنوف نشان داد توزیع دادهها ترمال
نبوده» براین اساس برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار اسمارت پی ال اس" استفاده گردید. پی ال اس PLS
برای برازش و ارزیابی روایی مدلهای معادلات ساختاریء سه بخش را تحت پوشش قرار میدهد: برازش مدلهای
اندازهگیری» برازش مدل ساختاری» برازش مدل کلی. نتایج نشان داد مدل مفهومی از برازش مناسب برخوردار
است. همچنین برای بررسی فرضیات پژوهش از ضریب مسیر و مقدار اماری تی استفاده گردید که همگی مورد
تايید قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که دربه کارگیری رهبری ناب ارتباط با مشتری لازم است و از طرفی
داشتن رهبرانی با روحیه کارافرینی می تواند بسیار در سیستم ناب موثر باشد و در نهایت منجر به ارتباط خوب با
مشتریان می شود.
Developing leadership skills is essential for creating innovative strategies for competing in complex environment and for the success in business. Successful leaders empower their followers to achieve goals. On the other hand, by developing concepts related to marketing, organizations' attitudes toward customers to create sustainable relationships are also changing, and in today's dynamic and competitive markets, industries and services need ways to meet environmental challenges and deliver waste-free products and services to customers. Assessing the existing background, a lack of research in this field is felt especially about the mediating role of entrepreneurial leadership. The present study is descriptive-correlation based on the applied purpose as well as on the nature and method. In the analysis of Kolmogorov-Smirnov test results, the data distribution was not normal; therefore, Smart PLS software was used for the data analysis. The PLS method for fitting and evaluating the validity of structural equation models covers three parts: measurement, structure, and general model. The results showed that the conceptual model has a good fit. Also, to test the research hypotheses, the path coefficient and statistical value of t were used, which were all confirmed, and we concluded that in using lean leadership, customer relationship is necessary, and on the other hand, having leaders with entrepreneurial spirit can be very effective in lean system and ultimately leads to good communication with customers.