Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای درگیر عاملی در ارتباط میان اشتیاق تحصیلی و تعهد به دانشگاه بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر 15 دانشکدهی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1400- 1399بود. که از میان آنها 650 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه درگیری عاملی (AE) ریو (2013)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی دانشجویان ((SES گونیوس و کوزو (2015) و پرسشنامه انسجام تحصیلی و اجتماعی (SAI) پاسکارلا و ترنزینی (1980) بود. جهت بررسی آمارههای توصیفی از نرم افزار SPSS-21 و برای مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار Amos-22 استفاده شد. نتایج نشان داد بین متغیرهای اشتیاق شناختی، درگیری عاملی و تعهد به دانشگاه روابط مثبت معنادار وجود دارد (01/0 > p). به گونهای که اشتیاق شناختی نقشی مستقیم و معنادار بر درگیری عاملی دانشجویان دارد (66/0=β، 001/0P) و درگیری عاملی نیز نقشی مثبت و معنادار بر تعهد دانشجویان به دانشگاه دارد (22/0=β، 001/0P). بنابراین پیشنهاد میشود برای افزایش درگیری تحصیلی دانشجویان در نظام آموزش عالی به جایگاه تعهد و اشتیاق تحصیلی دانشجویان به دانشگاهها توجه شایانی شود.
This study aimed to investigate the mediating role of agentic engagement in the relationship between Academic Enthusiasm and commitment to the university. The present study was a descriptive correlational study. The population data contained all male and female students of 15 faculties of the University of Tehran in the academic year 1399-1400. Among them, 650 students were selected by the available sampling method. The research instruments were the Factor Involvement Questionnaire (AE) Rio (2013), Student Achievement Questionnaire (SES Gonius and Cozo (2015)) and Pascarla and Transzini (SAI) Questionnaire of Academic and Social Cohesion (1980).. SPSS-21 software was used for Descriptive statistics analysis and Amos-22 software was used for structural equation modeling. The results showed that there are significant positive relationships between the variables of cognitive enthusiasm, factor involvement, and commitment to the university (P
Machine summary:
در مدل هاي گوناگون اشتياق تحصيلي، اين مفهوم شامل دو بعد اشتياق وسواسي ١٣ و اشتياق هماهنگ ١٤ است (والرند ، 15 1 Lanthier & Windham 2 Commitment to University 3 Weer 4 Tinto 5 Torres 6 Kostiuk 7 Bashir & Gani 8 Bakker & Demerouti 9 Academic engagement 10 George 11 Hausmann, Schofield & Woods 12 Maslach, Schaufeli & Leiter 13 Obsessive Passion 14 Harmonious Passion 15 Vallerand رويش روان شناسي، سال ١٠، شماره ١٢، شماره پياپي ٦٩، اسفند ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(12), 2022 ٢٠١٢).
به طور مثال استفاده از راهبردهاي خود -تنظيمي، برقراري ارتباط بين تلاش هاي حال حاضر با اميال و آرزوهاي آينده ، هدف گزيني و خودمختاري شاخص هاي درگيري شناختي هستند و هويت و تعلق نسبت به مدرسه ، همسالان و معلم شاخص هاي درگيري عاطفي هستند؛ اما ازنظر وانگ وکلز١٢ (٢٠١٣) درگيري رفتاري به اقدامات و اعمالي 1 Linnenbrink & Pintrich 2 Zhang, Qin & Ren 3 Wang, Willett & Eccles 4Archambault, Janosz, Fallu & Pagani 5 Gunuc & Kuzu 6 Henry, Knight & Thornberry 7 Hodge, Wright & Bennett 8 Academic engagement 9 Fredericks, Blumenfeld & Paris 10 Martınez, Youssef-Morgan, Chambel & Marques-Pinto 11 Appleton 12 Wang & Eccles نقش واسطه اي درگيري عاملي در رابطه اشتياق تحصيلي و تعهد به دانشگاه The Mediating Role of Agentic Engagement in the Relationship Between Academic Enthusiasm and Commitment to … اشاره دارد که فراگيران به طور مستقيم نسبت به مدرسه و يادگيري، ازجمله رفتار مثبت و عدم وجود رفتار مخل وظايف آموزشي و دانشگاهي دارند .