Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل ادبیات مربوط به همکاریهای علمی بینالمللی در راستای شناسایی مؤلفههای همکاریهای علمی بینالمللی در آموزش عالی صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و با روش کیفی فراترکیب انجام شد. جامعه آماری، کلیه مطالعات انجام شده در بازه زمانی 2019-2010 بود. در این راستا 146 پژوهش در زمینه موضوع مورد نظر ارزیابی و درنهایت 57 مقاله بهصورت هدفمند انتخاب شده و با تحلیل محتوا و ترکیب ادبیات مربوط، درمجموع 115 کد،19 مفهوم، 8 مقوله کلیدی طی فرایند جستجو و ترکیب نظاممند متون شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کوهن تأیید گردید. نتایج تحلیل نشان داد، مهمترین مؤلفههای کلیدی شناساییشده شامل: همکاریهای آموزشی، همکاریهای پژوهشی، مشارکت اعضای هیئت علمی در فعالیتهای بینالمللی، عوامل فرهنگی، اصلاح ساختار دانشگاه، بسترسازی مناسب برای استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در دانشگاه، برنامهها و سیاستهای دولتی و جهانیشدن است. پژوهش حاضر یکی از نخستین پژوهشهایی است که بهصورت جامع و گسترده به بررسی و تحلیل مؤلفههای همکاریهای علمی بینالمللی در آموزش عالی از طریق تحلیل مطالعات انجامشده پرداخته است و بینش جدید، جامع، دقیق و ارزشمندی در این زمینه با درک عمیق از ماهیت آن ارائه نموده است که میتواند در گسترش همکاریهای علمی بینالمللی در آموزش عالی مؤثر باشد.
The aim of this study was to synthesize the literature related to international academic collaboration in order to identify the components of this collaboration in higher education. This research is applied in purpose and was conducted using a qualitative meta-synthesis method. The statistical population included all studies conducted in the period 2010-2019. To this aim, 146 studies on the mentioned topic were initially evaluated, and finally 57 articles were purposefully selected. After analyzing the content and synthesizing the relevant literature, a total of 115 codes, 19 concepts, and 8 key categories were identified and analyzed in the search process and systematic synthesis of texts. The validity was confirmed by Cohen Kappa test. According to the results of the analysis, the most important key components identified include: educational collaborations, research collaborations, participation of faculty members in international activities, cultural factors, reforming the structure of the university, paving the way for the use of ICT in the university, government programs and policies, and globalization. This research is one of the first studies that has comprehensively and extensively studied and analyzed the components of international academic collaboration in higher education through the synthesis of studies and has provided new, comprehensive, accurate and valuable insights into this field with a deep understanding of its nature. Results of this study can be effective in expanding international academic collaboration in higher education.