Abstract:
گسترش بیماری کرونا و اضطراب کرونا با تعطیلی مدارس و تغییر سریع شیوه آموزشی، بر زندگی تحصیلی و آموزشی دانش اموزان تاثیر گذار بوده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اضطراب کرونا با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان با توجه به نقش میانجی امید تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه شهر ارومیه میباشد (حدودا 20000 نفر)، نمونه پژوهش شامل 400 نفر است که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه، مقیاس اضطراب کرونا ویروس (CDAS)، مقیاس امیدبه تحصیل (AHS) و پرسشنامه استاندارد بهزیستی تحصیلی پیتریننوهمکاران (2014) استفاده شد که به صورت آنلاین در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که اضطراب کرونا با امید تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان رابطه دارد و امید تحصیلی نقش میانجی را بین اضطراب کرونا و بهزیستی تحصیلی دانشآموزانایفا میکند. در نتیجه افزایش اضطراب کرونا با کاهش امید به تحصیل همراه میشود و این کاهش امید تحصیلی منجر به کاهش بهزیستی دانش آموزان میگردد. بر این اساس، نیاز است تا مدارس و نظام آموزشی در زمان حضور بیماری کرونا و پس از آن، آموزشها قدامات و مشاورههای لازم را برای بهبود اضطراب کرونا، بهزیستی تحصیلی و امید تحصیلی دانش آموزان انجام دهند.
The spread of Corona disease and Corona anxiety has affected students' academic and educational lives by closing schools and rapidly changing teaching methods. The aim of this study was to investigate the relationship between Corona anxiety and students' academic well-being with respect to the mediating role of academic hope. The method of the present study was correlational method. The statistical population of the study was first and second high school students in Urmia. The research sample consisted of 400 people who were selected by the available sampling method. Research tools included method anxiety, academic well-being and academic hope, which were prepared online for students. SPSS and LISREL software were used for data analysis. The results showed that Corona anxiety affects students 'academic hope and academic well-being and academic hope has a mediating role between Corona anxiety and students' academic well-being. Based on the results, it is necessary for schools and the education system to take the necessary tools and counseling to improve coronary anxiety, academic well-being and students' academic hope after the end of Covid 19 disease and the reopening of schools.