Abstract:
چکیده: تئوریهای زیادی تاکنون برای تشریح الگوی تجارت در کشورها و علت موفقیت آنها در سطح داخلی و بین الملل ارائه شده اسـت. هیچ کمبودی در تعداد تعاریف از رقابت پذیری و شدت رقابت وجود ندارد. لذا مشکل اصلی در عدم وجود تعریفی جامع از رقابـت پـذیری در صنایع خاص همچون صنایع فلزی میباشد. هدف غایی تحقیق رسیدن به رشد اقتصادی و ورود به بازارهای جهانی از طریق یک مدل جامع رقابتی بوده است. هدف کاربردی تحقیق ارائه مدل پویا در راستای ارزیابی شدت رقابت در صنایع فلزی کشور ایران بود. از تعداد 230 مدیر ارشد در حوزه صنایع فلزی استان آذربایجان شرقی با استفاده از فرمول کوکـران، نمونهای به حجم 144 به صورت تصادفی از این جامعه گرفته شد. قلمرو زمانی تحقیق از مهر ماه 1394لغایت شهریور 1398 میباشد. برای آزمون فرضیهها از معناداری ضریب همبستگی پیرســون و برای اندازهگیری سازههای پژوهش از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد که متغیر عوامل درون سازمانی تاثیر مثبتی با ضریب کل 8/0 و متغیر ایجاد ارزش ادراکی، تنها بصورت مستقیم و با ضریب 02/0 میزان رقابت پذیری را تحت تاثیر قرار میدهد. همچنین متغیر عوامل محیطی (با تاثیر مستقیم 17/0 و غیرمستقیم 59/0 و در مجموع 76/0) تاثیر مثبتی بر میزان رقابت پذیری دارد. متغیرها در مجموع توانستند 57 درصد از تغییرات متغیر میزان رقابت پذیری را تبیین نمایند. و این نشان میدهد که هدف غایی تحقیق نیز به همین اندازه تحت تاثیر قرار خواهد داشت.
AbstractThe ideal aim of this study is achieving to economic growth and enter to global markets by competitive comprehensive model. Main purpose of research is providing the Comprehensive model to assess the intensity of competition in Iran metal industries .230 top manages in field of metal industries in East Azerbaijan included in this research that is taken a sample with volume 144 cluster-randomly from this population by Cochran formula.Pearson correlation coefficient is used to test the hypotheses. Structural equations modelling method, SPSS and LISREL software are used to measure research structures.The results showed that intra-organizational factors variable has positive effect with total coefficient 0.8 on competitive variable directly and indirectly. Creation variable of the perceptual value influenced on compatibility rate as directly with 0.02 coefficient. Environmental factors variable has positive effect on compatibility rate (direct effect 0.17 and indirect effect 0.59 and totally 0.76).standard unit increases. Latent variables could indicate 57% variable changes of compatibility rate.
Machine summary:
مطابق تحقيقات در حوزه صنايع فلزي ميتوان دريافت که شدت رقابت در ارتباط با ارزش ادراکي بازار و مشتريان از بنگاه ، توان مالي ، پاسخ به عوامل محيط رقابتي و فناوري هاي نوين و اقدامات استراتژيکي است و مزيت رقابتي در صورتي بوجود ميآيد که توازن مناسبي بين عوامل مذکور وجود داشته باشد [١٠].
نتايج آزمون همبستگي بين متغير عوامل درون سازماني و شدت رقابت پذيري و ابعاد آن فرضيه شاخص ها ضرايب همبستگي پيرسون سطح معناداري عملکرد رقابتي 0/553 0/533 عملکرد در مقابل بازار 0/397 0/000 فرضيه دوم عملکرد در مقابل مشتري 0/512 0/000 عملکرد دروني 0/490 0/000 شدت رقابت پذيري 0/687 0/000 طبق داده هاي جدول ٧ ارتباط شدت رقابت در صنايع فلزي و ابعاد آن و عوامل درون سازماني در سطح ٠/٠٠٠ معنادار بوده و با توجه به ضريب همبستگي ٠/٦٨٧= r و معيارهاي تفسير همبستگي ميلر ميتوان گفت اين همبستگي مثبت و در حد قوي است .
نتايج آزمون همبستگي بين متغير عوامل محيطي و عوامل درون سازماني موثر بر شدت رقابت پذيري و ابعاد آن فرضيه شاخص ها ضرايب همبستگي پيرسون سطح معنادادي نگرش مبتني بر منابع 0/338 0/001 نگرش مبتني بر بازار 0/273 0/000 فرضيه چهارم نگرش مبتني بر دانش 0/442 0/016 عوامل درون سازماني 0/439 0/000 مطابق جدول ٩ اين همبستگي مثبت و در حد متوسط است .
An analysis of sources of competitiveness and performance of chines manufactures, International journal of operation and production management, 20, 299 – 315.