Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان زنجان از دیدگاه دانشجویان در سال تحصیلی 99-1398 انجام شد. مطالعه حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی-بررسی موردی است. در پژوهش حاضر، جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان زنجان در پردیسهای شهید بهشتی و الزهرا به تعداد 15 نفر بودند که به علت محدود بودن اساتید، تمامی آنها به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین، جهت بررسی کیفیت تدریس استادان توسط دانشجویان، از میان 929 نفر دانشجو، 129 نفر با فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از سه پرسشنامه محقق ساخته جهت گردآوری داده ها استفاده شد. همچنین، دادهها با استفاده از آزمون تی تک نمونهای و نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای به دست آمده نشان داد که از نظر دانشجویان توانایی علمی اساتید و روش های تدریس آنها کمتر از حد متوسط بوده و قانون مداری اساتید نیز در سطح خوب قرار ندارد. با توجه به این یافتهها، طراحی برنامه های اصلاحی در گـروه هـای آموزشی از قبیل برگزاری دورههـای بـازآموزی میتواند زمینه تقویت علمی اساتید و آشنایی آنها با روشهای نوین آموزشی را فراهم سازد.
The present study was conducted to evaluate the educational quality of faculty members from students' point of view. The present study was applied in terms of purpose and descriptive-case study in terms of data collection. Hence, the statistical population included all 15 faculty members of Farhangian University of Zanjan in Shahid Beheshti and Al-Zahra campuses in the academic year 2009-2010, that they were examined by census due to limited professors. Moreover, 129 out of 929 students were selected by Cochran's formula and simple random sampling method to evaluate the quality of teaching by professors. Three researcher-made questionnaires were used to collect data and then the data were analyzed using T-sample and SPSS software. The findings showed the students claimed that scientific ability and teaching methods were less than average and the law enforcement of professors was not at an acceptable level. According to these findings, the design of correctional programs in educational groups, such as holding training courses, can provide a foundation of scientific strengthening of professors and their familiarity with modern teaching methods.
Machine summary:
بررسی کیفیت آموزش اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان زنجان از دیدگاه دانشجویان صادق احمدی*: دانش آموخته کارشناسی،گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، زنجان، ایران.
در پژوهش یارمحمدیان و کلباسی (1385) جهت تعیین وضعیت آموزشی و پژوهشی گروههای آموزشی دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1383-1382 نشان داده شد که وضعيت دانشجويان، اعضـاي هيئت علمي و پژوهش، عليرغم اين كه در بعضـي گـروههـا نسـبتاً مطلوب بود، اغلب مورد غفلت قرار گرفته است.
بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی کیفیت تدریس اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در پردیسهای دانشگاهی شهر زنجان بود.
Research hypotheses evaluation {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که در جدول 3 مشاهده میشود، در رابطه با فرضیه اول با توجه به منفی بودن تفاوت میانگین به دست آمده (24/7-)، نشان میدهد که از دیدگاه دانشجویان، واکنش استاد به پیشنهادات و انتقادات و دیدگاههای دانشجویان کمتر از مقدار آزمون (15) است،بنابراین فرضیه 1 رد میشود.
بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر بررسی کیفیت آموزش اعضایهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان زنجان از دیدگاه دانشجویان بود.
عدم تناسب میان تعداد اساتید و دانشجویان ورودی، بیتوجهی به زمینههای کیفیت تدریس و توجه بیش از حد به بروندادهای پژوهشی منجر به عدم کارایی برنامههای نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان میباشد (صالحی زاده و همکاران 1398).
Assessing the quality of teaching of faculty members from the students' point of view (Study: Farhangian Universities of North Khuzestan).
Assessing the Quality of Educational Services of Iranian Universities of Medical Sciences Based on the SERVQUAL Evaluation Model: A Systematic Review and Meta-Analysis.