Abstract:
چکیده این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی نقاشیدرمانی، گلدرمانی و روش تلفیقی بر تنظیم هیجان کودکان بیشفعال_ نقصتوجه انجام گرفت. روش تحقیق در این پژوهش آزمایشی از نوع تکآزمودنی با طرحABA بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 8 تا 12 سال بود که در سال تحصیلی 1400- 1399 در مراکز ویژه بیشفعالی شهر تهران حضور داشتند. از بین آنها تعداد 6 کودک دارای اختلال بیشفعالی_ نقصتوجه (سه پسر و سه دختر) بر اساس ملاکهای ورود و خروج و به شیوه نمونهگیری هدفمند گزینش شده و به صورت تصادفی در سه گروه 2 نفری قرار داده شدند. مداخلات نقاشیدرمانی، گلدرمانی و روش تلفیقی برای هر کودک طبق برنامه بازیدرمانی کودکمحور با رویکرد لندرث و براتون (2006)، به صورت 2 جلسه (یک ساعته) در هفته و به مدت 2 ماه طی 8 هفته (16 جلسه) اجرا گردید. ابزار پژوهش شامل راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (ERQ) و سیاهه تنظیم هیجان (ERC) بود. تحلیل دیداری دادهها در دو سطح درون موقعیتی و بین موقعیتی بر اساس سه شاخص سطح یا طراز، روند و تغییرپذیری انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که مداخلات نقاشیدرمانی، گلدرمانی و روش تلفیقی بر تنظیم هیجان کودکان بیشفعال_ نقصتوجه تاثیرمعناداری داشته و تاثیر این برنامه در مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مداخلات درمانی قادر است سبب افزایش تنظیم هیجان کودکان بیشفعال_ نقصتوجه شود. بنابراین، این مداخلات را میتوان به عنوان درمانهای مفید و کاربردی برای این کودکان درنظر گرفت.
The purpose of this study was the effectiveness of the painting therapy, clay therapy and combined methods on emotion regulation for children with attention deficit/ hyperactivity disorder. Research method in this study was a single-subject of AB experimental designs. The study population consisted of all children aged 8 to 12 years that attended special centers centers hyperactivity in Tehran in the academic year 2020-2021. Among them, 6 children with attention deficit/ hyperactivity disorder (three boys and three girls) were selected based on entry and exit criteria and by purposive sampling and randomly in three groups two people were placed. Interventions the painting therapy, clay therapy and combined methods for each child, according to the child-centered play therapy program with Landers and Bratton Approach (2006) were conducted in 2 sessions (one hour) per week and for 2 months during 8 weeks (16 sessions). The research instrument was a Emotion Regulation Questionnaire (ERQ) and Emotion Regulation Checklist (ERC). Data visual analysis were performed at both within subject and intersubject levels based on three indicators of level, trend and variability. The results showed that the painting therapy, clay therapy and combined method interventions were effective on emotion regulation for children with attention deficit/ hyperactivity disorder and the effect of this program in the follow-up phase has been Stable. Based on the findings, it can be concluded that treatment interventions can increase the emotion regulation of children with ADHD. Therefore, these interventions can be considered as the useful and applicational treatments for these children.