Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تبیین و تحلیل تصویرسازی ذهنی پسران بینا و نابینا با و بدون تجربه بلوغ جنسی از ویژگیهای شخصیتی صوت معلم میباشد. پژوهش حاضر با روش علّی- مقایسهای بوده و جامعۀ آماری، شامل کلیۀ دانشآموزان بینا و نابینا با و بدون تجربه بلوغ جنسی 10 تا 12 و 16 تا 18 سال شهر تهران، که در سال تحصیلی 1396-1395، مشغول به تحصیل بودند. نمونه این پژوهش را 120 نفر از دانش آموزان کلاسهای چهارم، پنجم، ششم (دوره دوم ابتدایی) و کلاسهای دهم، یازدهم، دوازدهم (دوره دوم متوسطه)؛ که به روش نمونه گیری هدفمند در دو مرحله انتخاب شده بودند، تشکیل میدهند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه شانزده عاملی کتل (16PF) و پرسشنامه پژوهشگرساخته تصویرسازی ذهنی استفاده شد. روایی ابزار پژوهشگرساخته بر اساس نظرات اساتید و همچنین، پایایی آن با استفاده از آلفای کرانباخ محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمون خیدو و نرم افزار SPSS-15 استفاده شد. یافته ها نشان داد که رابطه ی مثبت و معناداری بین ویژگیهای شخصیتی تلاش و پشتکار، تندخویی، جسور بودن، جذابیت، بین دو گروه وجود دارد. آزمودنیها صاحب صوت را از ویژگیهای منفی چون سختگیر بودن، مضطرب بودن، پرحرف بودن مبرا دانسته اند، در صورتی که خانم داوطلب معلمی دارای این ویژگیها بود. در نهایت، میتوان مطرح نمود دانش آموزان نابینا بالغ تصویرسازی ذهنی درست تری از صاحب صوت داشته اند و نیز صوت معلم در آموزش و یادگیری دانش آموزان نابینا بسیار مهم میباشد.
Aim of present research is considering the visual imagination of personality characters of teacher’s voice in seeing and blinded boys with and without experiencing the puberty. Statistical population of this study included all of seeing and blinded students of Tehran with and without experiencing the puberty. 120 students of primary school (fourth, fifth, sixth grades) and high school (tenth, eleventh, and twelfth grades) were chosen by purposive sampling method for the study. For data gathering Catell’s Sixteen Factors Personality Inventory and self-made questionnaire were used. Validity and reliability of self-made questionnaire were assessed by experts’ opinion and Cronbach’s alpha. We used Chi-Square for data analysis. Results showed that there is a statistically significant relationship between personality characters of voice owner and visual imagination in four groups. Also mature blinded students had a clearer visual imagination of voice owner, and also teacher’s voice had important role in education of blinded students.