Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه خودپنداره تحصیلی، خودنظم دهی تحصیلی و اضطراب امتحان کودکان دچار اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه و عادی شهر تبریز بود. روش: روش پژوهش علی - مقایسهای بود و جامعه آماری شامل کودکان دچار اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی و کودکان عادی پایه اول تا ششم ابتدایی مدارس شهر تبریز که در نیمسال دوم تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری این پژوهش شامل 35 نفر کودک دچار اختالل بیش فعالی/ کمبود توجه و 35 نفر کودک عادی میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس از مراکز و مدارس کودکان بیش فعال سطح شهر تبریز انتخاب شدند و به پرسشنامههای پرسشنامه ارزیابی شناختی کودکان زاتر و چاسین، پرسشنامه خودپنداره مربوط به مدرسه و پرسشنامه خودنظم بخشی تحصیلی پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیر (manova) به وسیله نرم افزار SPSS استفاده شد. یافتهها: نتایج به دست آمده نشان داد متغیرهای خودپنداره تحصیلی، اضطراب امتحان و خودنظم دهی تحصیلی در بین گروههای کودکان دچار اختلال بیش فعالی / کمبود توجه و عادی متفاوت هستند به گونهای که اضطراب امتحان در کودکان بیش فعالی/کمبود توجه در مقایسه با کودکان عادی بیشتر میباشد همچنین میتوان گفت خودپنداره تحصیلی و خودنظم دهی تحصیلی نیز بین کودکان دچار اختلال بیش فعالی/کمبود توجه نسبت به کودکان عادی کمتر میباشد. نتیجهگیری: فراهم کردن فرصتهای پیشرفت برای این دانشآموزان و افزایش اعتماد به خود و مدرسه، تشویق آنها به تلاش بیشتر، جذاب ساختن محیط آموزش برای بهتر شدن مشکلات آنها پیشنهاد میشود.
Purpose: The purpose of this study was to compare of academic self-concept, academic self-regulation and exam stress in children with hyperactivity/attention deficit disorder and normal children in city of Tabriz. Method: The method of research in this study was causal-comparative. Statistical society of this study including children with ADHD disorders and normal children between first grade to sixth elementary schools in Tabriz city that were studying in second semester 2015-2016 (April and May) Statistical samples of this study including 35 children with attention deficit / hyperactivity disorder and 35 normal children that selected randomly Available from centers and schools of overactive children in city of Tabriz and answered to CCAQ , Self -concept of school and self-regulation questionnaires. In order to data analysis used SPSS software to multivariate analysis of variance (manova). Results: The results show significant difference that the variables of academic self-concept, exam stress and academic self-regulation between groups of children with ADHD disorder and normal children. Conclusion: The result shows us that academic self-concept and academic self- regulation in ADHD children are lower than normal children and also exam stress in higher than normal children in them. So we can suggest providing development opportunities for these students and increasing their confidence about school and themselves and also encouraging them to work hard and make school an enjoyable environment for them can make their problems a little bit better.