Abstract:
هدف اصلی این مطالعه، بررسی تمایل فراگیران به برقراری ارتباط، ارتباط احتمالی بین سبکهای شناختی و تیپهای شخصیتی آنها است. برای انجام این تحقیق، 198 دانشجوی زبان انگلیسی (131 زن و 67 مرد) در مطالعه شرکت کردند. ابتدا، از طریق پرسشنامه تیپ شخصیت آیزنک، فرم بزرگسالان (EPQ)، ویژگیهای شخصیتی شرکتکنندگان (درونگرایی/ برونگرایی) تعیین شد. در مرحله دوم، شیوههای شناختی مختلف شرکتکنندگان (وابستگی به زمینه و استقلال از زمینه) از طریق آزمون اشکال درهمتنیده گروهی تعیین شد. پس از تکمیل پرسشنامههای مربوطه، شرکتکنندگان به فراگیران درونگرا، فراگیران برونگرا، فراگیران وابسته به زمینه و فراگیران مستقل از زمینه تقسیم شدند و سپس از پرسشنامه (WTC) برای تعیین تمایل فراگیران به برقراری ارتباط استفاده شد. از طریق همبستگی دو رشتهای نقطهای و همبستگی پیرسون دادهها مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بهدستآمده، یک رابطه معنادار بین سبکهای شناختی و تمایل به برقراری ارتباط را نشان داد. مقایسه افراد وابسته به زمینه و مستقل از زمینه نشان داد که تمایل به برقراری ارتباط، در بین فراگیران وابسته به زمینه بالاتر بود. فراگیران برونگرا بهطور قابل ملاحظهای از وابستگی به زمینه بیشتری برخورداربودند و تمایل بیشتری به برقراری ارتباط در مقایسه با فراگیران درونگرا داشتند. مطالعه به اهمیت آگاه سازی فراگیران با سبکهای شناختی و تیپهای شخصیتی آنها و توجه بیشتر به این متغیرها برای ارتقاء مهارتهای زبانی بهطور کلی و رابطه احتمالی این عوامل با افزایش تمایل به برقرای ارتباط در زبان خارجی بهطور اخص اشاره دارد.
The main purpose of this study was to investigate the relationship between EFL learners' cognitive styles, their personality types and their willingness to communicate. To this end, 198 English language students (131 females and 67 males) participated in the study. First, the participants' personality traits (introversion/extroversion) were determined through the Eysenck Personality Type Questionnaire, Adult Form (EPQ). In the second stage, the cognitive styles of the participants (field dependence and field independence) were determined through Group Embedded Figure test. Having distributed the relevant questionnaires among all the participants in a step-wise fashion, the researchers divided them into introverted/extrovert learners and field dependent/independent field learners, and finally the WTC questionnaire was administered to determine students' willingness to communicate. Data were analyzed through two-point correlation and Pearson correlation. The obtained results showed a significant relationship between cognitive styles and the desire to communicate. Comparison of individuals with field dependence and field independence showed that the tendency to communicate was higher among field dependent language learners. Extroverted language learners enjoyed significantly higher field dependence and were more inclined to communicate than introverted language learners. The study points to the importance of informing language learners about their cognitive styles and personality types and the need to pay more attention to these variables to improve language skills in general and the possible relationship between these factors and the increased tendency to communicate in foreign languages in particular.