Abstract:
سابقه و هدف: مبانی و اصولی که امام بر آن تکیه داشت چیزی جز مبانی و اصول اسلام نبود، و لذا مجموعه تعالیم او برگرفته از قرآن کریم و سنت و سیرۀ پیامبر (ص) و ائمه معصومین علیهم السلام بوده است. زیرا امام در اهداف تربیتی خود، همان اهداف تربیتی پیامبران را که لقاءالله باشد مورد توجه قرار میداد و دیدگاه ایشان در مورد انسان و جهان، همان دیدگاه وحی بوده است.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن، کتابخانهای است. بدین صورت که از منابع کتابخانهای نظیر: کتاب، مقاله، منابع خارجی و... و آموختههای محقق استفاده شده است.
یافتهها: از نظر این پژوهش اگر ما از مبانی و اصول تعلیم و تربیت از نظر امام سخن میگوییم در واقع با مبانی و اصول تربیت از نظر وحی و اسلام آشنا میشویم و آنچه مورد توجه وحی است، هدایت است. انبیاء برای هدایت مبعوث شدند، ائمه در جهت هدایت بشر تلاش میکردند، قرآن برای هدایت بشر نازل شده است.
نتیجهگیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته میشود که امام (ره) معتقد است تنها مربیانی که در طول تاریخ بشر در هدایت انسانها موفق شدند، انبیاء بودند. و لذا در جایی از فلسفه خود بعنوان تقریری از اسفار میفرمایند با اینکه قرآن برای هدایت است کسی نتوانست تفسیری بنویسد که زمینهساز هدایت بشر باشد. کتاب اخلاقی ننوشته است که بتواند هادی انسان باشد. بر این اساس خود تلاش داشت تا این هدایت را تحقق ببخشد، که خود در این بعد موفق بوده و امروز مستضعفین جهان راه نجات خود را در تعالیم هدایتی او میدانند و مستکبرین جهان تعالیم هدایتی او را بزرگترین خطر برای خود تلقی میکنند.
Machine summary:
بر ضرورت و بایستگی طرح آن تأکید و پافشاری فرمود؛ از این رو میتوان گفت: حضرت امام (ره) پیش از آن که سیاستمداری قاطع و انقلابی باشد، یا به عنوان مرجعی تام، مرجعیت و زعامت دینی را معنایی تازه بخشد، مربی بزرگ و معلم نمونه بود که توانست با دریافتی عمیق و ژرف از مبانی تعلیم و تربیت الهى، در میدان سخت مجاهدهی نفس، خود را بیازماید و مراحل سیر و سلوک را با موفقیت پشت سرگذارد، و نیز به تربیت نسلی که بار اصلی انقلاب را بر دوش میکشد، همت گمارد (صحیفه امام، ج 14، 13).
جهت پشتوانه تئوریک تحقیق از نظریات تاریخی نسلی مارگارت مید و کارل مانهایم استفاده شده است براین اساس پنج متغیر مستقل شامل ارزش ازدواج و تشکیل خانواده، نقشهای جنسی در خانواده، معیارهای همسر گزینی، ارزشهای خانوادگی، تقسیم کار در خانواده شدهاند.
و همچنین متغیر ارزش ازدواج و تشکیل خانواده با بتای 116%و متغیر نقشهای جنسی در خانواده با بتای 107 % و متغیر معیارهای همسرگزینی با بتای 153% توانست بر متغیر ارزشهای اجتماعی فرهنگی خانواده بین مادران و دختران شهر بندرعباس موثر واقع شود و بیشترین تأثیر را نیز معیارهای همسرگزینی داشته است.
153 توانست بر متغیر ارزشهای اجتماعی فرهنگی خانواده بین مادران و دختران شهر بندرعباس موثر واقع شود و بیشترین تأثیر را نیز معیارهای همسر گزینی داشته است.