Abstract:
در این تحقیق سعی شده است تا به بررسی ذهن آگاهی سازمانی نسبت به تحول دیجیتال به عنوان پیش شرط توانایی پردازش اطلاعات برای دستیابی به چابکی بازار پرداخته شود. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و محتوا توصیفی ـ پیمایشی است. جامعۀ آماری این تحقیق شامل تعدادی از مدیران تعدادی از شرکتهای بیمه است که از میان آنها 120 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که روایی آن از طریق روایی محتوایی، روایی همگرا و روایی واگرا پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید قرار گرفته است. برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیه های پژوهش از روش مدل یابی معادلات ساختاری از نرمافزارهای SPSS 23 و Smart PLS 3. 0 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد مدیریت روابط خارجی مجهز به فناوری دیجیتال، همسویی استراتژیک فناوری دیجیتال کسب و کار مدیریت زیر ساخت های فناوری دیجیتال بر چابکی بازار تاثیر مثبتی دارد. مدیریت روابط داخلی مجهر به فناوری دیجیتال بر مدیریت زیر ساخت های فناوری دیجیتال تاثیر مثبتی دارد. همچنین ذهن آگاهی سازمانی نسبت به تحویل دیجیتال بر مدیریت روابط خارجی مجهز به فناوری دیجیتال، همسویی استراتژیک فناوری دیجیتال کسب و کار و مدیریت روابط داخلی مجهر به فناوری دیجیتال تاثیر مثبتی داشته است.
Machine summary:
(2020; Wang & Hajli, 2017 چابکي بازار به عنوان توانايي جمع آوري و پردازش مقادير گسترده و انواع اطلاعات براي شناسايي و پيش بيني تغييرات خارجي و نظارت و بهبود سريع پشنهادات محصول / خدمات براي رفع نيازهاي مشتري تعريف شده است (٢٠١١ ,Ramamurthy &Lu ) به طور کلي ميتوان گفت کسب و کارهايي که فناوريهاي ديجيتالي را پذيرفته اند، به احتمال زياد فرصت ها و تهديدهاي داخلي و خارجي را درک کرده و واکنش نشان ميدهند، رقباي کنوني و بالقوه را در محيط کسب و کار بسيار سريع شناسايي و ارزيابي ميکنند.
Hess et al ;٢٠١٦ ,Newell &Cram ) ذهن آگاهي سازماني به عنوان ميزاني که سازمان جزئيات تبعض آميز درباره تهديدات در حال ظهور را ميگيرد و توانايي اقدام سريع در پاسخ به اين جزئيات را ايجاد ميکند ( ,Sutcliffe &Vogus ٢٠١٢).
اين از نظر دانش ما، در زمره اولين تلاش ها براي بررسي تأثيرات ذهن آگاهي سازماني نسبت به تحول ديجيتال ، ظرفيت پردازش اطلاعات و چابکي بازار است .
از نظر روش اين پژوهش در زمرة پژوهش هاي توصيفي ـ پيمايشي است ، زيرا اين پژوهش ذهن آگاهي سازماني نسبت به تحول ديجيتال به عنوان پيش شرط توانايي پردازش اطلاعات براي دستيابي به چابکي بازار را با استفاده از متغيرهاي مشخص شده در مدل مفهومي پژوهش مورد بررسي قرار ميدهد.
Information technology and organizational performance: An integrative model of IT business value.