Abstract:
مهارتهای بنیادی دستکاری در کودکان، پیشنیاز حرکات و مهارتهای ورزشی در بزرگسالی است. هدف از این پژوهش مقایسة مهارتهای بنیادی دستکاری بین کودکان مبتلا به سندروم متقاطع فوقانی و کودکان سالم بود. جامعة آماری پژوهشدو گروه کودکان پسر 10-11 سالة سالم و کودکان مبتلا به سندروم متقاطع فوقانی شهر پیرانشهر بودند که 45 دانشآموز سالم به روش نمونهگیری تصادفی و 45 دانشآموز دارای سندروم متقاطع فوقانی با توجه به معیارهای ورود به پژوهش و با روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازهگیری ناهنجاری کایفوز از برنامة (Goniometer-pro) و برای ارزیابی سر به جلو و شانه به جلو از روش برنامة image J و برای ارزیابی مهارتهای بنیادی دستکاری از آزمون اولریخ درشت نسخۀ سوم (TGMD 3) استفاده شد. بین مهارتهای بنیادی دستکاری کودکان مبتلا به سندروم متقاطع فوقانی و کودکان سالم تفاوت معناداری وجود دارد (05/ 0> P)، بهطوریکه در همة مهارتهای بنیادی دستکاری، کودکان سالم نسبت به کودکان مبتلا به سندروم متقاطع فوقانی وضعیت بهتری داشتند. نتایج نشان داد براساس یافتهها، سندروم متقاطع فوقانی که منشا آن برهم خوردن تعادل بین عضلات آگونیست و آنتاگونیست است، سبب ایجاد محدودیت حرکتی و ضعف در مهارتهای بنیادی دستکاری کودکان میشود، ازاینرو توجه به این ناهنجاریها ضروری بهنظر میرسد.
Introduction: Basic manipulation skills in children are a prerequisite for movement and sports skills in adulthood. The aim of this study was to compare basic manipulation skills between children with upper cross syndrome and healthy children. Methodology: The statistical population of the study included two groups of healthy boys aged 10-11 years and children with upper cross syndrome in Piranshahr. According to the inclusion criteria, 45 healthy students and 45 students with upper cross syndrome were selected by random and purposive sampling. The Goniometer-pro android app was used to measure kyphosis, the image J program was used to evaluate the head and shoulders forward, and the Ulrich test (TGMD 3) was used to assess the basic manipulation skills. Descriptive statistics, mean and standard deviation were used to describe the data and One-way ANOVA was used to compare the two groups. Results: There was a significant difference between the basic manipulation skills of children with upper cross syndrome and healthy children (p Conclusion: Based on the findings, upper cross syndrome abnormality, which is caused by imbalance between agonist and antagonist muscles, causes limitation of movement and weakness in basic manipulation skills of children, so it is necessary to pay attention to these abnormalities.
Machine summary:
نتایج نشـان داد براسـاس یافته ها، سـندروم متقاطع فوقانی که منشـأ آن برهم خوردن تعادل بین عضـلات آگونیسـت و آنتاگونیست ا ست ، سبب ایجاد محدودیت حرکتی و ضعف در مهارتهای بنیادی د ستکاری کودکان می شود، ازاین رو توجه به این ناهنجاری ها ضروری به نظر می رسد.
همچنین استودن ١و همکاران (٢٠٠٧) در پژوهشی در زمینۀ بررسی تأثیر برنامۀ حرکتی تربیت بدنی بر مهارتهای بنیادی دستکاری کودکان گزارش کردند که اجرای برنامه های آموزشی مدون، سبب رشد مهارتهای دستکاری شده است (٨).
اطلاعات مربوط به مقادیر به دست آمده از اندازه گیری های کایفوز، سر به جلو و شانه گرد در گروه نرمال و مبتلا به سندروم متقاطع فوقانی Table 2: Information of the values obtained from measurements of kyphosis, forward head posture and round shoulder in the normal group and upper cross syndrome group.
Todd پژوهش های دیگر گزارش کردهاند که استفاده از تمرینات در دوران کودکی می تواند سبب بهبود مهارتهای حرکتی بنیادی شود.
به نظر می رسد در این پژوهش نیز با توجه به اینکه ناهنجاریهای ناشی از سندروم متقاطع فوقانی می تواند روی نحوة اجرای فعالیت ها اثر منفی بگذارد و با کاهش دامنۀ حرکتی و تغییر الگوهای حرکتی سرشانه و گردن سبب کاهش بازدهی عضلانی و مفصلی شود و اجرای مهارتهای بنیادی را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
نتیجه گیری با توجه به یافته های پژوهش حاضر به نظر می رسد سندروم متقاطع فوقانی، با تأثیر بر عضلات و مفاصل و دامنۀ حرکتی نواحی گردن و پشت و شانه ، نحوة اجرای مهارتهای بنیادی را به صورت منفی تحت تأثیر قرار می دهد.