Abstract:
یکی از دغدغههای مهم بشری در فضای جدید و متحول نظام قدرت جهانی دفع تهدیدات بوده و نوع تهدیدات هم تابع روندهایی است که در سطح جهان با عنایت به تحولات علم و فناوری شکلگرفته و دارای سرعت بسیار بالایی است. مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) توجه خاص مسئولین کشور به این حوزه را خواستار بوده و به همین منظور سیاستهای کلی علم و فناوری را جهت پیادهسازی و اجرا و حل مسائل در این حوزه ابلاغ فرمودند. لذا با توجه به نیازمندی آجا به الگوی بومی پیادهسازی سیاستهای کلی علم و فناوری در دانشگاههای آجا در سطح راهبردی و با رویکرد توسعهای، این تحقیق باهدف "دستیابی به ابعاد، مولفهها و شاخصهای الگوی مذکور و به روش آمیخته (کیفی- کمی) انجامشده است که در مرحله کیفی از روش تحلیل محتوا و در مرحله کمی از روش تحلیل عاملی تاییدی استفادهشده است. این پژوهش از حیث هدف"کاربردی- توسعهای " و به جهت کشف سازههای موضوع یعنی ابعاد، مولفهها و شاخصها به روش توصیفی- تحلیلی، در زمره تحقیقات اکتشافی میباشد. جهت اجرای تحقیق ابتدا در مرحله کیفی و با مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان و فیشبرداری، مدل مفهومی تحقیق تبیین شده است. سپس در مرحله کمی، با جمعآوری اطلاعات با استفاده از ابزار پرسشنامۀ محقق ساخته و تعیین روایی محتوایی تکتک مولفهها و شاخصها، با حداقل ضریب محتوایی (0. 5) و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش دونیمه کردن و آزمون گاتمن، با ضریب (0. 81) اقدام و تعیینشده است؛ و در انتهای تحقیق، الگوی پیادهسازی سیاستهای کلی علم و فناوری در دانشگاههای آجا، شامل «چهار بعد»؛ «14 مولفه»؛ «72 شاخص» ارائهشده است.
Providing a context that leads to rectification as well as elimination of threats is one of the most notable human concerns in the developing and changing atmosphere of global power. Types of threats are subject to trends which are formed globally as a result of ever-growing fields of science and technology. The supreme leader, Ayatollah Khamenei, has also summoned stakeholders to reinforce and amass different efficient opinions. For this purpose, general policies of science and technology for the implementation, execution and resolution of issues in this area have been issued. Therefore, considering the need for a local model of implementation of general science and technology policies at AJA universities at a strategic and developmental level, this research aims to “achieve dimensions, components and indicators of the abovementioned model in a mixed way”. With respect to the purpose of this study, it is done in a descriptive-analytical method (applied-development) which is categorized as an exploratory research which leads to exploration of the object structures, dimensions, components and indicators. The data in this qualitative study is gathered through library studies, interviewing experts and phishing. In the next stage, a researcher-made questionnaire whose content validity and reliability were checked using the split-half method and the Gutman test, with coefficient of 0.5 and 0.81, was used. Using structural equation modeling and confirmatory factor analysis, the research hypotheses were investigated and the final model of the research, including 4 dimensions, 14 components and 72 indices was proposed.
Machine summary:
ازآنجاييکه ارتش جمهوري اسلامي ايران ، يکي از اساسيترين نهادهاي قدرت نظامي است و ايـن قدرت وابستگي زيادي به مؤلفه علم و فناوري دارد و با توجه به اينکـه دانشـگاه هـاي آجـا نقـش 1-Implementation اصلي در توسعه و به کارگيري علم و فناوري در سطح آجا دارند، پياده سازي سياست هاي اثـربخش در اين عرصه که متأثر از سياست هاي کلي علم و فناوري کشور است بسيار تأثيرگذار ميباشد لـذا انجام تحقيقات مختلف در اين زمينه ضرورت بالايي دارد.
مؤلفه ها و شاخص هاي ابعاد پياده سازي سياست هاي کلي علم و فناوري (به تصویر صفحه مراجعه شود) ١ اين مقاله از رساله دکتري محقق با عنوان (طراحي الگوي راهبردي پياده سازي سياست هاي کلي علم و فناوري در دانشگاه هاي آجا) در دانشگاه عالي دفاع ملي استخراج گرديده است ، لذا بعد از مطالعه ادبيات تحقيق و مصاحبه خبرگان ، و به روش تحليل محتوا از فرمايشات مقام معظم رهبري (مدظله العالي)، جهت تعيين شاخص هاي نهايي از روش تحليل عاملي اکتشافي استفاده گرديده است که ٧٢ شاخص شناسايي گرديده است .
جدول ٢: تأثير بعد زمينه اي بر پياده سازي سياست هاي کلي علم و فناوري (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون فرضيه : با توجه به مقدار زياد ضريب مسير اين بعد (٠,٩٨) و نيز ضرايب مسير مربوط به مؤلفه هاي آن که مقادير زيادي هستند و نيز با توجه به مقادير آزمون تي مربوط به مؤلفه هاي اين بعد که به حد قابل ملاحظه اي بيشتر از ١,٩٦ (حد بالاي مقدار تي استيودنت براي سطح خطاي ٠,٠٥)، اين فرضيه مورد تأييد است .