Abstract:
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان خوی بر اساس میزان خودتعیینگری و جهتگیری هدف بود که با روش پژوهش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان خوی که در سال تحصیلی 1398-1397مشغول به تحصیل بودند. از بین این افراد با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 352 نفر انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات، عبارت بودند از: پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2004)؛ پرسشنامه جهتگیری هدف الیوت و مک-گریگور (2001) و همچنین پرسشنامه نیازهای اساسی روانشناختی لاگواردیا و همکاران (2000) که بر اساس نظریه خودتعیینگری تدوینشده بود. دادهها با استفاده از روشهای آماری آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین خودتعیینگری با اشتیاق تحصیلی رابطه وجود دارد؛ همچنین بین اشتیاق تحصیلی با مؤلفههای تسلط گرایشی و عملکرد گرایشی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و نیز میان خودتعیینگری با مؤلفههای تسلط گرایشی و عملکرد گرایشی جهتگیری هدف رابطه، مستقیم و معنادار است و نتایج رگرسیون نشانداد که جهتگیری هدف پیشینیکنندۀ اشتیاق تحصیلی است.
The aim of this study was to predict the educational engagement of female high school students in Khoy based on the level of self-determination and goal orientation that is done by correlation method. The statistical population of the present study consisted of all female high school students in Khoy who were studying in the academic year 1397-1397. From among the population, 352 students were selected using Krejcie and Morgan’s table and via multi-stage cluster sampling. Data collection instruments were Frederick et al.'s (2004) Academic Engagement Questionnaire, LaGuardia et al.’s (2000) Basic Psychological Needs Questionnaire, which is based on the theory of self-determination, and Elliott and McGregor’s (2001) Goal Orientation Questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation and simultaneous multiple regression analysis. The results showed that there was a relationship between self-determination and academic engagement. There was also a positive and significant relationship between academic engagement and the components of tendency dominance and tendency performance. Also, there is a direct and significant relationship between self-determination with the components of tendency dominance and orientation-oriented performance-orientation. The results of regression analyses showed that goal-orientation was a predictor of academic engagement.