Abstract:
هدف: هدف از این مطالعه، شناسایی مولفههای انگیزهبخش دعای افتتاح بر انس دانشجویان با خدا بود. روش: در این پژوهش روش نمونهگیری تصادفی و جامعۀ آماری شامل دانشجویان دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان شهر تهران به تعداد 1925 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران، 320 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا، آمیخته (کیفی و کمّی) بود. به منظور گردآوری دادهها در بخش کیفی، متن دعای افتتاح، مطالعه و سپس از طریق کدگذاری باز و محوری، مولفههای موثر بر انس با خدا شناسایی شد. بر اساس مولفههای استخراجشده، پرسشنامۀ محققساختۀ 13 گویهای با طیف پنج ارزشی لیکرت تدوین شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید صاحبنظر تایید شد. پایایی پرسشنامه، 90/0 آلفای کرونباخ محاسبه شد. در بخش کمّی، برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از مجموعه آمار توصیفی و استنباطی از طریق نرمافزار اس. پی. اس. اس و آر-26 استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که مولفههای مستخرج از دعای افتتاح (عناصر معرفتی، معنوی و اخلاقی) تاثیر بسزایی بر انس دانشجویان با خدا دارد. نتیجهگیری: به دستاندرکاران تعلیموتربیت توصیه میشود که توجه دانشجویان را به مضامین اصلی دعاها از جمله دعای افتتاح که مملو از مولفههای موثر بر انس با خداست، جلب کنند و از قرائت صرف آن بپرهیزند.
Objectives: the purpose of the present survey is to identify the motivating components of the Eftetah Prayer on students' relationship with God. Method: The statistical population of the study included undergraduate and graduate students of Shahid Sharafat and Shahid Bahonar Centers of Farhangian University and 320 students were selected as a sample according to Cochran's formula. This research was practical and mixed in terms of purpose and implementation, respectively. To collect data in the qualitative section, Eftetah Prayer text was studied, and then through open and axial coding, the components affecting relationship with God were identified. Also, based on the extracted components, a 13-item researcher-made questionnaire with a 5-point Likert scale was developed. The validity of the questionnaire was confirmed by expert professors. The reliability of the questionnaire was calculated 0.90 Cronbach's alpha. In the quantitative part, a set of descriptive and inferential statistics were used to analyze the data through Spss software. Results: The results showed that the components extracted from the Eftetah Prayer (epistemological, spiritual, and moral elements) positively affect students' relationship with God. Conclusion: Therefore, educators are advised to draw students' attention to the main themes of the prayers, which are based on relationship with God, and to refrain from simply just reading them