Abstract:
جهانیسازی قرآنی به معنای گسترش مفاهیم، معارف و احکام عام و جاودانهای است که به عنوان سلسلهای از برنامهها و قوانین دقیقِ منطبق با فطرت، هدایت کلی بشریت با محوریت توحید را با نگاه جامع به همة جنبههای انسان و هستی مدنظر دارد. باورمندی به حقیقت غایی دین و دلالتهای منطقی معنویتگرایی و خردورزی وحیانی در روابط اجتماعی از پایههای اساسی این جهانیسازی است. آموزههای قرآنی به خاطر ارجاع به کلیتی منسجم و اصلی واحد که نگرش توحیدی و یکپارچه به جهان هستی دارد قابلیت زیادی را برای این روند ایجاد کرده است. سازکارهایی که قرآن برای شمولیت ارزشهای الهی و انسانی خود ارائه داده با توجه به مبانی و اصولی بنیادین، با آنچه در جهانیشدن در ادبیات امروزی مدنظر میباشد از زاویة جهانبینی، انطباق با فطرت، توجه به ابعاد فردی و اجتماعی و ... دارای تفاوتی عمیق است. این نوشتار در تلاش است با اتکا بر روش توصیفی تحلیلی، ضمن توجه و استفاده از آیات و تفاسیر به تبیین نگاه فراگیر قرآنی در مقایسه با مفاهیم معادل امروزی آن بپردازد.
Quranic globalization means the expansion of general and eternal concepts, teachings and rules, which, as a series of precise programs and laws in accordance with nature, consider the general guidance of monotheism with a comprehensive view of all aspects of man and existence. In this article, the exploration of this concept of verses in different structures that come in order to create a single nation and build a good life under the absolute sovereignty of God and with the implementation of social justice, is followed. The mechanisms that the Qur'an offers for the inclusion of its divine and human values, according to the basic principles and principles, are deeply different from what is considered in globalization in today's literature in terms of worldview, adaptation to nature, attention to individual and social dimensions, etc. Is. This article tries to explain the comprehensive view of the Qur'an in comparison with its equivalent equivalent concepts, relying on the descriptive-analytical method, while paying attention to and using verses and interpretations.
Machine summary:
مقاله پژوهشی جهانیسازی قرآنبنیان؛ چشماندازی مطلوب در مقایسه با جهانیسازی غربی سیدحسین فخر زارع 1 تاریخ دریافت: 07/07/1400 تاریخ پذیرش: 27/01/1401 چکیده جهانیسازی قرآنی به معنای گسترش مفاهیم، معارف و احکام عام و جاودانهای است که بهعنوان سلسلهای از برنامهها و قوانین دقیقِ منطبق با فطرت، هدایت کلی بشریت با محوریت توحید را با نگاه جامع به همۀ جنبههای انسان و هستی مدنظر دارد.
3. مبانی و اصول فکری جهانیبودن قرآن قرآن، بهعنوان کتاب وحی، خود را در آیات زیادی از جمله «إِنَّ هَذَا الْقُرْءَانَ يهَدِى لِلَّتىِ هِىَ أَقْوَم» (اسرا، 9)، هدایتگر راه جاوید و محکم انسان معرفی کرده و رهنمونکننده به دیانت و ملت و روشی جامع بوده که حاوی بهترین کلمات و محکمترین معانی است و سعادت جاوید بشر را عهدهدار میباشد.
البته بسیاری از آیات که دلیل قاطع بر عموم رسالت اسلامی برای قاطبۀ مردم بوده و عموم رسالت پیامبر| بر جمیع خلق روی زمین را بیان میکند و دلالت بر قابلیت جامع قرآن در ادارۀ همۀ بشر در تمام تاریخ دارد (فرقان، 1؛ اعراف، 158؛ سباء، 28؛ انعام، 19) نیز از جملۀ دلایل جهانیبودن آن قلمداد میشود.
به تعبیر برخی مفسرین، قرآن میخواهد انسانی تربیت کند که دغدغۀ جامعه دارد و با این دغدغهها زندگی میکند و خود را در برابر مشکلات اجتماعی مسئول ببیند؛ لذا شخصیت فردی و اجتماعی انسان درهمتنیده است (فضلالله، 1419ق، ج5، صص 84-86).