Abstract:
هدف اصلی انجام پژوهش حاضر بررسی مقوله هویت در نامگذاری رسمی (نام معابر) با نامگذاری غیر رسمی (نام اماکن مسکونی و اماکن تجاری) شهر رشت است. روش انجام پژوهش، روش آمیخته شامل روش میدانی وتوصیفی-تحلیلی است. دادهها با بررسی نقشهی شهر و حضور در معابر، اماکن مسکونی و اماکن تجاری جمعآوری شدند. مجموع نامهای معابر ۲۳۴۱، اماکن مسکونی ۱۲۹۲ و اماکن تجاری ۹۶۶ مورد بوده است. سپس نامها ازنظر هویتهای چندگانه (فردی، محلی، ملی، مذهبی و فراملی) موردبررسی قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان میدهد که در نامگذاری رسمی (معابر) بیشترین گرایش به استفاده از نامهای محلی و مذهبی است، این در حالی است که در نامگذاری غیررسمی (اماکن مسکونی و تجاری) بیشترین گرایش به استفاده از نامهای فراملی است.
The main purpose of the present study is to investigate identity in formal (name of passages) and informal naming (name of residential and commercial places) in Rasht. Research methods include field and descriptive-analytical methods. The data were collected by assessing the map and attending the passages, residential areas and commercial places. The total number of passages was 2341, residential places was 1292 and commercial places was 966. Names were then examined for multiple identities (individual, local, national, religious, and transnational). The research results show that in formal naming (passages) the highest tendency is to use local and religious names, while in informal naming (residential and commercial places) the highest tendency is to use transnational names.
Machine summary:
مطالعۀ حاضر با بررسی نام معابر، اماکن مسکونی، و تجاری شهر رشت بهعنوان متغیر وابسته، که از متغیر ثابتی همچون هویت (فردی، محلی، ملی، مذهبی، و فراملی) تأثیر میپذیرد، بهدنبال پیبردن به شناخت فرهنگی جامعۀ موردمطالعه و مفهومسازیهای زیربنای انتخاب نام است.
2. 3 هویت و نامگذاری اماکن مسکونی در بررسی اسامی اماکن مسکونی شهر رشت، از مجموع ۱۲۹۲ نام، بیشترین گرایش بهسمت استفاده از اسامی فراملی با هفتاد مورد، سپس گرایش افراد بهسمت استفاده از اسامی مذهبی (18)، محلی (12)، و درنهایت ملی (6) بوده است.
نتایج تحقیق نشان میدهد که در نامگذاری رسمی (معابر) بیشترین گرایش به استفاده از نامهای محلی و مذهبی است، درحالیکه در نامگذاری غیررسمی (اماکن مسکونی و تجاری) بیشترین گرایش به استفاده از نامهای فراملی است.
نتایج تحقیق نشان میدهد که در نامگذاری رسمی (معابر) بیشترین گرایش به استفاده از نامهای محلی و مذهبی است، درحالیکه در نامگذاری غیررسمی (اماکن مسکونی و تجاری) بیشترین گرایش به استفاده از نامهای فراملی است.
همچنین، در مطالعۀ حاضر در نامگذاری رسمی (معابر) بیشترین گرایش به استفاده از نامهای محلی است که با نتایج پژوهش تاجیک (۱۳۹۴) با «عنوان بررسی نامگذاری معابر و اسامی اماکن تجاریهای شهر ورامین براساس زبانشناسی اجتماعی» همسوست و در نامگذاری معابر ورامین نیز هویت محلی بیشترین تأثیر را دارد.
همچنین، بررسی مقولۀ هویت در تحقیق یداللهئی کاخ (۱۳۸۹) با عنوان «بررسی نامگذاری شهر کرمان از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی» نشان داد که در هر سه حوزۀ معابر، مدارس، و مشاغل گرایش بهسمت استفاده از اسامی مذکر بوده است.