Abstract:
امروز در دنیای تغییر اطلاعات و دانش، ضروری است که سازمانها قابلیتهای لازم برای فعالیت در این
شرایط را کسب نمایند. مدیریت دانش فرآیندی است که طی آن سازمان اطلاعات مفید را دریافت،
انتخاب، دسته بندی و در مواقع لازم مورد بهره برداری قرار میدهد. همچنین مدیریت دانش برای انجام
فعالیتهایی چون شناسائی مساله و انتخاب راه حل آن و تصمیم گیری در سازمانها ضروری میباشد.
هدف از انجام مقاله پیشرو پرداختن به مفاهیم و اجزای اصلی در عرصه مدیریت دانش و مطالع
فرآیندهای بین اجزای مدیریت دانش و پرداختن حداکثری به این علم مهم در سازمانهای مختلف
میباشد.
Machine summary:
دانشجوي کارشناسي ارشد مديريت آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرج ، ايران چکيده امروز در دنياي تغيير اطلاعات و دانش ، ضروري است که سازمان ها قابليت هاي لازم براي فعاليت در اين شرايط را کسب نمايند.
هدف از انجام مقاله پيش رو پرداختن به مفاهيم و اجزاي اصلي در عرصه مديريت دانش و مطالع فرآيندهاي بين اجزاي مديريت دانش و پرداختن حداکثري به اين علم مهم در سازمان هاي مختلف ميباشد.
مديريت دانش ، سازماني، مفاهيم ، سرمايه دانشي مقدمه در عصر اطلاعات و دانش محور، مديريت دانش يکي از ويژگيهاي بارز براي سازمان ها محسوب ميشود مديريت اين منبع کمياب باعث افزايش عملکرد کسب وکار و موفقيت سازمان در زمان فعلي و آينده ميشود.
امروزه با توجه به نياز به دانش و مهارت در تمام عرصه هاي مختلف براي ايجاد رقابتي قوي با سازمان هاي مشابه ، نياز است تا کارمندان و فعالان به کسب مهارت در فرايند مديريت دانش بپردازند.
(موحدزاده ، ١٣٨٧) (به تصویر صفحه رجوع شود) سلسله مفاهيم هرمي چهارگانه ، که در نمودار (٢) نمايش داده شد، يکي از تقسيم بندي هاي مشهور در را نيز در سلسله حقيقت مديريت دانش و سيستم اطلاعات مديريت است که برخي پژوهشگران واژه معرفي ١١١ کرده اند(سهرابي و دارمي، ١٣٨٩، ٣٣).
ايفاي نقش عوامل فردي و سازماني در کل فرايند (سو و همکاران ، ٢٠٠٢) سازماندهي و ذخيره سازي: به عنوان دومين عنصر مورد نياز مديريت دانش است که از طريق آن ، قابليت ذخيره سازمان يافته اي که امکان جستجوي سريع اطلاعات ، دسترسي به اطلاعات براي کارمندان ديگر و تسهيم موثر دانش فراهم ميشود، به وجود ميآيد.