Abstract:
هدف: آگاهی از وضعیت ارتباط کارمندان کتابخانه ملی با کاربران و رابطه آن با کیفیت زندگی کاری و
شناسایی وضعیت کیفی زندگی کاری و تاثیر آن بر کاربران است.
روش: روش پژوهش پیمایشی است و در این پژوهش نظر ١٢٧ کتابدار شاغل در کتابخانه ملی که با
استفاده از جدول مورگان انتخاب و با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی والتون ( ١٩٧٣ ) پیمایش شده
است، برای تحلیل داده های از روشهای آماری توصیفی و تحلیلی و نیز از آزمونهای همبستگی و
ویرایش ٢٢ استفاده شده است. spss اسپیرمن و آنالیز واریانس و نیز نرم افزار
یافته ها: نتایج و یافته های این تحقیق نشان میداد که از دید کارکنان تمام مولفه های کیفیت زندگی کاری
به جز تامین فرصت رشد، امنیت مداوم و وابستگی اجتماعی بقیه ابعاد کیفیت زندگی کاری برارتباط
کاربران رابطه مثبت و معنی داری داشت
Machine summary:
توکلي و همکاران ، ١٣٩٢ در مطالعه اي تحت عنوان بررسي رابطه بين مولفه هاي کيفيت زندگي کاري از ديدگاه والتون و رضايت شغلي با استفاده از آزمون هاي همبستگي پيرسون و اسپيرمن در بين مديران و بررسي وضعيت ارتباط کارمندان کتابخانه ملي با کاربران و رابطه آنها با کيفيت زندگي کاري / ٢١ معاونان وکارشناسان شرکت گاز استان خراسان رضوي با استفاده از حجم نمونه اي به تعداد ١٤٦ نفر و پرسشنامه استاندارد نشان داد که هريک از مولفه هاي کيفيت زندگي کاري از ديدگاه والتون شامل پرداخت منصفانه وکافي به کارکنان ، محيط امن و بهداشتي، تامين فرصت رشد و امنيت مداوم ، قانون گرايي، وابستگي اجتماعي، فضاي کلي زندگي کاري، يکپارچگي و انسجام اجتماعي و توسعه قابليت هاي انساني با رضايت شغلي رابطه مثبت ومعناداري وجود داشت .
براي اندازه گيري کيفيت زندگي کاري کارکنان ، از ابعاد هشت گانه (پرداخت منصفانه ، ايمني و بهداشت کار، قانون گرايي، فضاي کلي، يکپارچگي و انسجام اجتماعي، توسعه و قابليت هاي فردي) استفاده شد نتايج بدست آمده بشر ح زير: ميانگين بدست آمده از مجموع گويه ها براي افراد مورد مطالعه در بعد ميزان منصفانه و کافي بودن پرداخت ها (٣/٠٦) که بيانگر اين است که از ديدگاه کارکنان ، ميزان پرداخت هاي سازمان در سطح تقريبا خوبي منصفانه و کافي ميباشد.
Electronic Customer Relationshipmanagement-Revising the General Principles of Usability and Resistance - an IntegrativeImplementation Framework, Business Process Management Journal, 9(5): 572-591 __ Moorhed, G.