Abstract:
در کشورهای مختلف، سلامت روان دانشآموزان بهعنوان یک سرمایهگذاری بلندمدت درنظر گرفته میشود زیرا آیندهسازان کشور هستند. و این تفاوتهای فردی دانشآموزان در چشمانداز زمان است که موجب تفاوت در سطح پیشرفت آنها در آینده میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان چشمانداز زمان بر تعادلبخشی چشمانداز زمان دانشآموزان مقطع متوسطه دوم انجام شده است. جامعه آماری، تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسّطه دوّم شهر خانمیرزا را در برمیگیرد. تعداد 24 دانشآموز دختر مقطع متوسّطه دوم در سال تحصیلی 1400-1399 انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و انتظار قرار گرفتند. تعداد هر گروه 12 نفر درنظر گرفته شد. ارزیابی متغیّرهای موردنظر پژوهش با استفاده از پرسشنامه چشمانداز زمان انجام شد. پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری برای دو گروه آزمایش و انتظار انجام شد. دادهها پس از جمعآوری بهوسیله نرمافزار اسپیاساس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که مقدار F برای مولفه پسآزمون چشمانداز زمان متعادل برابر با (13/60) و برای مولفه پیگیری برابر با (76/5) است که در سطح 05/0>P معنادار است. بنابراین میتوان استنباط کرد که بهطور کلی درمان چشمانداز زمان بر چشمانداز زمان متعادل دانشآموزان در مرحله پسآزمون و پیگیری اثربخش بوده است. همچنین بررسی اثربخشی درمان بر هر یک از ابعاد بیانگر کاهش در چشمانداز گذشته منفی (61/29) و افزایش در گذشته مثبت (46/19)، حال لذتگرا (85/59) و آینده (97/14) در مرحله پسآزمون است. اما در حال تقدیرگرا کاهش بارزی مشاهده نشد. مشاوران و روانشناسان از نتایج این پژوهش میتوانند جهت آموزش چشمانداز زمان در مدارس و مراکز مشاوره استفاده کنند و دیدگاه متعادلتری در افراد ایجاد کنند.
In different countries, students' mental health is considered a long-term investment because they are the future makers of the country. And it is the individual differences of the students in the perspective of time that make the difference in the level of their progress in the future. The aim of this study was to determine the effectiveness of time perspective treatment on balanced time perspective of high school students. The statistical population includes all female high school students in Khanmirza. Twenty-four female high school students were selected in the academic year 1399-1400 and were randomly assigned to the experimental and waiting groups. The number of each group was 12 people. The evaluation of the study variables was performed using the time perspective questionnaire. Pre-test, post-test and follow-up test were performed for both experimental and waiting groups. Data were analyzed by SPSS software. The results of analysis of covariance showed that the value of F for the post-test component is equal to (60.13) which is significant at the level of P 0.05. Therefore, it can be inferred that time perspective therapy has been effective on students' balanced time perspective. Counselors and psychologists can use the results of this study to teach time vision in schools and counseling centers and create a more balanced perspective in people.
Machine summary:
بنــابراين ، باتوجــه بــه اهميــت موفقيــت تحصــيلي در تمــام 1- Sword عرصـه هـاي زنـدگي کنـوني و آينـده دانـش آمـوزان، ايـن سـؤال مطـرح مـي شـود کـه مداخله مبتني بر چشم انـداز زمـان در تعـادلبخشـي چشـم انـداز زمـان دانـش آمـوزان، چه تأثيري دارد؟ روش پژوهش روش شـبه آزمايشــي از نــوع طــرحهــاي پــيش آزمـون-پــس آزمــون-پيگيــري بــا گــروه انتظـار بـراي ايـن پـژوهش انتخـاب شـد.
جدول شماره ٨: تحليل کوواريانس يک متغيره روي نمرات پس آزمون و پيگيري چشم انداز زمان متعادل بين دو گروه آزمايش و انتظار (با کنترل مرحله پيش آزمون) (به تصویر صفحه رجوع شود) 1- Pillai’s Trace 2- Wilk’s Lambda 3- Hotelling’s Trace 4- Roy’s Largest Root با توجه به نتايج جدول شـماره هشـت ، مقـدار F بـراي مؤلفـه پـس آزمـون برابـر بـا (٦٠/١٣) اسـت کــه در سـطح ٠٠٥>P معنــادار اسـت .
جدول شماره ١٣: اطلاعات مربوط به شاخص هاي اعتباري آزمون کوواريانس چشم اندازهاي زماني حال سطح (به تصویر صفحه رجوع شود)جهت بررسي اثربخشـي درمـان چشـم انـداز زمـان بـر چشـم انـدازهاي زمـاني حـال از تحليــل کوواريــانس چنــدمتغيره اســتفاده شــده اســت .
جدول شماره ١٤: تحليل کوواريانس يک متغيره روي نمرات پس آزمون و پيگيري چشم اندازهاي زماني (به تصویر صفحه رجوع شود)با توجه به نتـايج جـدول شـماره چهـارده، مقـدار F بـراي مؤلفـه پـس آزمـون حـال لذتگـرا برابـر بـا (٥٩/٨٥) اسـت کـه در سـطح ٠٠٥>P معنـادار اسـت .
جدول شماره ١٧: تحليل کوواريانس يک متغيره روي نمرات پس آزمون و پيگيري چشم انداز زمان آينده (به تصویر صفحه رجوع شود)بــا توجــه بــه نتــايج جــدول شــماره هفــده، مقــدار F بــراي مؤلفــه پــس آزمــون چشــم انــداز زمــان آينــده برابــر بــا (١٤/٩٧) اســت کــه در ســطح ٠٠٥>P معنــادار اسـت .