Abstract:
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر داستانهای فلسفی به روش بحثگروهی بر رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان پایۀ ششم ابتدایی شهرستان کامیاران بود که با روش شبه آزمایشی و طرح مقایسه گروهها انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش، کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر پایۀ ششم ابتدایی شهرستان کامیاران بودند، که از بین آنها 40 نفر دانشآموز در دو کلاس 20 نفره انتخاب شدند و به صورت تصادفی یکی از کلاسها به عنوان گروه آزمایش و یکی از کلاسها به عنوان گروه گواه قرار گرفتند. جهت جمعآوری دادهها، از آزمون قضاوت اخلاقی (MJT) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک متغیره (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که داستانهای فلسفی به روش بحث گروهی بر رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان کامیاران تاثیر مثبتی داشته است (59/17= f و 05/0p<). همچنین روش آموزشی قادر است 26 درصد از تغییرات متغیر رشد اخلاقی را تعیین کند. همچنین داستانهای فلسفی بر رشد قضاوت اخلاقی هردو جنس دختر و پسر تاثیری یکسان داشته و تفاوت معنیداری بین آنها مشاهده نشد. بنابراین، پیشنهاد میشود معلمان دوره ابتدایی جهت رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان از داستانهای فلسفی با مضمونهای اخلاقی استفاده کنند.
The purpose of this study was to investigate the effect of philosophical stories through group discussion on the development of moral judgment of sixth grade elementary students in Kamyaran. The statistical population of this study was all sixth grade elementary students in Kamyaran city, from which 40 students (20 in the control group and 20 in the experimental group) were selected. Ethical Judgment Test (MJT) was used to collect data. Data were analyzed using one-way analysis of covariance (ANCOVA). The results showed that philosophical stories by group discussion method had a positive effect on the development of moral judgment of sixth grade elementary students in Kamyaran. It also had the same effect on the development of moral judgment of both girls and boys and no significant difference was observed between them. Therefore, it is suggested that elementary school teachers to morally judge students from philosophical stories with themes. Use ethics and group discussions.