Abstract:
مسلمانان و یهودیان در بازههای تاریخی گوناگون، روابط پُرتنشی با یکدیگر داشتهاند. تجربه شکست در رویارویی مستقیم، یهودیان را به تغییر روش در تقابل با اسلام واداشت. یهودیان تازهمسلمان با رویکرد به ظاهر علمی، به تفسیر قرآن پرداختند و از طریق طرح اسرائیلیات، در مسلمانان نفوذ کردند. مسلمانان آگاه نیز در برابر آنان به روشنگری میپرداختند و راه نفوذشان را میبستند، اما این منازعه همواره پایدار بود. سرمایهگذاریهای گسترده یهودیان در مطالعات اسلامی در دورههای معاصر، این پرسش را پدید آورده است که آیا یهودیان اکنون نیز از طریق منابع و مراجع معتبر علمی همچون دایره المعارف اسلام (EI2) چاپ لیدن هلند، به نفوذ در اسلام و مسلمانی میپردازند؟ این تحقیق با استفاده از ابزارهای کتابخانهای و منابع تاریخی و روش تحلیل گفتمان، به بررسی متن مقالات دایرة المعارف اسلام پرداخته و به این پرسش پاسخ گفته است. بر پایه یافتههای تحقیق، اندیشه یهودی در ساختار و محتوای مقالات این اثر درباره «سیره نبوی»، «قرآن»، «خانواده پیامبر»، «اصحاب رسول خدا» (ص)، «معراج» و «احکام اسلامی (مانند حج، نماز، اذان، روزه، دیات و جهاد) مؤثر بوده است؛ یعنی نویسندگان دایرة المعارف بر بسیاری از واقعیتهای تاریخی چشم بسته و بر عناصر گفتمان یهودی همچون انکار نزول وحی بر پیامبر اسلام، بیاعتبار دانستن منابع تاریخ اسلام، اقتباس اسلام از یهودیت، اسطورهپردازی مسلمانان در شناساندن شخصیت پیامبر (ص) تأکید کرده و به برجسته کردن تأثیر یهودیان در گسترش اسلام پرداختهاند.
Muslims and the Jews have had tense relations at various historical times, in which Jews experienced failure in direct confrontation; It forced the Jews to change their approach to Islam. The newly converts from Jews to Islam with a seemingly scientific approach to the interpretation of the Qur'an and the influence among the Muslims introduced nonsensical issues to Islam. In response, the conscious Muslims blocked their way of influence with Enlightenment. But the controversy was still there, with the widespread presence and investment of Jews in Islamic studies in contemporary times. It raised the question of whether methods of influencing authoritative scientific sources and references, including publishing the Leiden EI2 Encyclopedia of Islam, were aimed by Jews at peculiar purposes? This research uses the sources and library studies and the method of discourse analysis to study the text of the articles of the Encyclopedia of Islam and is bound to answer the above question. The findings of the study indicated that the articles in the Encyclopedia of Islam, in favor of the Jews, present distorted, opportunistic, and falsified figures of the Prophet of Islam. This form of describing and introducing Islam pursues a major goal, which is to maintain the dominance of Jewish teachings over Islamic studies. As a result, the encyclopedia reader is convinced that the teachings of the Torah and the Bible are superior to the teachings of Islamic sources. In other words, other Islamic sources have nothing to say without adapting to other religions. The Jewish discourse has produced numerous works and texts in this field, and in recent centuries, using new methodologies and theories that have been proposed in the field of modern sciences, it has launched new attacks on Islam. Through the study of this new literature, an attempt was made to briefly review the strategic, methodological and content developments in this field. The main elements and axes of this biased discourse are as follows: Islam has adapted its teachings from other religions, especially Judaism. A Jewish Orientalist has used its efforts to prove that Islam is not authentic and that what exists in Islam is borrowed from the religions and cultures of other societies. This group of orientalists, by researching the main and basic texts of Islam such as the Qur'an and the hadiths of the Prophet [PBUH], try to dispel the suspicion that the Qur'an is taken from the Bible and especially the Torah and the hadiths of the Prophet [PBUH] inspired by the teachings of Greek and Roman sages and are forged, and the books of the Muslims report these forged hadiths or narrations. The basis of the Orientalist argument, after denying the validity of the sources, is to prove the suspicion of adaptation; Because after the suspicion of adaptation, all other doubts open their way. The purpose of the dubious adaptation by those who intend to strike at Islam is to prove the Jewish origin of Islam, and this is something that Jewish orientalists, along with some Western orientalists, claim. This group of Orientalists seeks to tarnish the image of Islam by considering the Jewish origin of Islam and claiming the general influence of Judaism on Muslim beliefs and worships, and ultimately to introduce Islam as a sect of Judaism or a religion independent of Judaism but of Jewish origin. Jewish discourse focuses more on the Shari'a issues and rules of Islam than on ethics and mysticism. The approach of the Jewish discourse is selective and does not address all aspects of Islam. In other words, the tendency of this discourse is to deal only with dimensions on which it can impose its own method of interpretation. Since Judaism is also a Shari'a-based religion, the Jewish discourse examines Islam with the focus on Shari'a and its rulings, and is oblivious to other aspects such as morality and mysticism. The Jewish discourse seeks to discredit Islamic sources. The Jewish discourse does not consider Islam to be an original religion and the basis for its formation is the adaptation of the teachings of other religions, especially Judaism. Therefore, he believes that the study of history shows that Islamic sources are not valid in themselves and by referring to them alone, the truth about them cannot be obtained and one should refer to the main texts, i.e. the texts related to Jewish law.
Machine summary:
بر پايه يافته هاي تحقيق ، انديشه يهودي در ساختار و محتواي مقال ت اين اثر درباره »سيره نبوي «، »قرآن «، »خانواده پيامبر«، »اصحاب رسول خدا« )ص (، »معراج « و »احکام اسل مي )مانند حج ، نماز، اذان ، روزه ، ديات و جهاد( مؤثر بوده است ؛ يعني نويسندگان دايرةالمعارف بر بسياري از واقعيت هاي تاريخي چشم بسته و بر عناصر گفتمان يهودي همچون انکار نزول وحي بر پيامبر اسل م ، بي اعتبار دانستن منابع تاريخ اسل م ، اقتباس اسل م از يهوديت ، اسطوره پردازي مسلمانان در شناساندن شخصيت پيامبر )ص ( تأکيد کرده و به برجسته کردن تأثير يهوديان در گسترش اسل م پرداخته اند.
اين باور اوري روبين در آثار ديگر مستشرقان ؛ مانند گلدتسيهر، شاخت و جان ونزبرو نيز ديده مي شود )جان احمدي و ديگران ، ١۳۹٢: ۳٥۳( و شايد بتوان گفت که گفتمان يهودي بر بخش فراواني از آثار مستشرقان حاکم است ؛ چنان که دايرةالمعارف اسلم نيز در مدخل تورات همين سخن اوري روبين را درباره يهودي سازي اسل م به صراحت تکرار مي کند: مردم به ايده هاي مذهبي يهودي ، مفاهيم اخل قي و افسانه هاي پندآموز آشنا بودند، بلکه حتي 16 فصلنامہمطالعاتايــرانياســــلمي |ســـــالدوم)جديد( شــــــــمرهسوم پائيز١٣٩٩ برخي از کلمات آرامي و عبري توسط آن اعرابي که ارتباط نزديکي با يهوديان پيدا کردند جذب شد؛ همان طور که ايده هاي مسيحي و عناصري از مجموعه لغات آن به شکلي نيمه آگاهانه جذب شدند (٤٢١ :١٩٨٦,Welch, Paret and Pearson).