Abstract:
امروزه توجه مطالعات توسعه منابع انسانی، بر سطوح تجزیهوتحلیل توسعه منابع انسانی است. برهمیناساس پژوهش حاضر به توسعه منابع انسانی در سطح فردی پرداخته است. پژوهشهای انجامشده درزمینه برنامه توسعه فردی ازلحاظ مفهوم، روش و رویکرد متفاوت هستند و هریک به بخشهایی از مدل توسعه فردی اشاره دارند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی یکپارچه ادبیات موجود و توسعه مدل جامع توسعه فردی شایستهمحور است. روش انجام این پژوهش مرور نظاممند ادبیات (مرور سیستماتیک) است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی و ابزار نرمافزار Atlas ti 9بهره بردیم. در این جستجو 7322 سند شناسایی شد پس از اعمال معیارهای عدمشمول 37 سند برای بررسی عمیق به نرمافزار وارد شد. درنتیجه 359 روایت استخراجشده در 177 کد، 21 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی دستهبندی شدند. این پژوهش به خلق مدل جدیدی منجر شد که شامل مقولات ذیل است: درونداد، برنامه توسعه فردی (تعیین اهداف، اولویتبندی اهداف، راهبردهای تحقق اهداف، مدیریت زمان، تدوین برنامه توسعه فردی، اجرای مشارکتی، تعیین معیارهای ارزیابی، ارزیابی، ارائه بازخورد، بازنگری برنامه توسعه فردی)، برونداد، عوامل مداخلهگر، شرایط زمینهای و عوامل بسترساز. این مدل میتواند مبنایی برای توسعه فردی موفقیتآمیز منابع انسانی سازمان باشد.
Development studies now focus on human resource and human resource development analysis levels. Accordingly, this research is generally concentrated on the individual aspects of HRM. Researches regarding this field are various in terms of concepts, methods and approaches, each of which refers to parts of the individual development model. Therefore, this research aims at developing an integrate review of the present literature and conducting a comprehensive competency-based individual development model through a systematic literature review. The researchers employed open, axial and selective coding method and ATLAS.ti9 for data analysis. 7322 documents were identified. Having subjected them to non-inclusion standards, the researchers presented 37 documents to the software for an in-depth investigation. As a result, 359 narrations were identified and grouped into 177 codes, 21 subcategory and 5 main categories. This research led to the presentation of a new model including the following categories: input, individual development plan (setting goals, prioritizing the goals, goal achievement strategies, time management, revising the individual development plan, participatory implementation, determining evaluation criteria, assessment and monitoring of individuals, feedback, reviewing the individual development plan, output, intervening conditions, and contextual conditions. The proposed model can be employed as a basis of the successful individual human resource development plan by various organizations.
Machine summary:
Sern, Mohammed Adamu & Mohd Salleh ١٢ سال چهاردهم | شماره چهل و هفتم | بهار ١٤٠١ بنابراين ، پژوهش حاضر بعد از انجام يک مرور نظام مند از مفهوم توسعه فردي منابع انساني، يک مـدل جديد توسعه فردي منابع انساني شايسته محور ارائه مي دهد.
ابعاد و مؤلفه هاي مدل توسعه فردي منابع انساني شايسته محور کدام است ؟ نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ١٣ چارچوب نظري توسعه منابع انساني ترانگ و همکاران ١ در سال ٢٠٢١ کارکردهاي توسعه منـابع انسـاني را در شـش حـوزه آمـوزش و توسعه ، توسعه سازمان ، توسعه شغلي ، برنامه ريزي منابع انساني ، مديريت عملکرد و اسـتخدام و انتخـاب بررسي نموده اند (ترانگ و همکاران ،٢٠٢١، ٣).
Armer Bakken, Bowles, Conley, Dunbar, Ellington, Grey, Heitkemper Herr, Lake, McCarthy, Melnyk, Miaskowski, Moore, Naylor, Stone, Titler, Weiss 5.
Vanderford, Evans, Weiss, Bira, & BetranGastelum ١٤ سال چهاردهم | شماره چهل و هفتم | بهار ١٤٠١ علمي خود در طول مسير ايجاد کند (گيلسپاي، ٢٠١٨، ٢٨٩)١ اگرچه فراينـدهاي برنامـه توسـعه فـردي ازنظر ظاهري و شايد کاربرد موردنظر متفاوت باشند، اما اجزاي الگو به طورکلي شامل اين سـه مرحلـه است : ١.
Gillespie, Gakumo, Von Ah, Pesut, Gonzalez-Guarda, & Thomas 2.
(IDP) Individual Development Plan ١٨ سال چهاردهم | شماره چهل و هفتم | بهار ١٤٠١ / طرح توسعه حرفه اي / / برنامه توسعه فردي برنامه توسعه شخصي شکل ٢: معيار عدم شمول ، کليدواژه معيارهاي محتوايي برخي از پژوهش هاي توسعه فردي تنها بر اهداف توسعه اي تأکيد دارند.