Abstract:
مقدمه: این مقاله پژوهشی نظریه تعیین گری را یک سیستم کلیدی انگیزشی معرفی مینماید که عوامل درونی و محیطی بر عملکرد و سزندگی تحصیلی فراگیران تاثیر دارد. هدف پژوهش بررسی نقش واسطهای شایستگی تحصیلی و هیجانهای تحصیلی در رابطه با حمایت اجتماعی معلم و همسالان با عملکرد و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستانی بود. روششناسی: روش تحقیق همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم رشته تجربی پایه دوم که در سال 98-97 در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند، تعداد 500 نفر به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامههای عملکرد تحصیلی فام و تیلور، سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش، ارزیابی شایستگی تحصیلی دبیرنا و الیوت هیجانهای تحصیلی پکران، گوئتز، تیتز وپری، حمایت اجتماعی معلم پلیتر، بیودری، شارپ و اوتیس و حمایت اجتماعی همسالان پرسیدانو و هلر را تکمیل کردند. بهمنظور تجزیهوتحلیل روشهای آماری: از همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: بر اساس مدل ارائهشده در این مطالعه حمایت اجتماعی معلم بر عملکرد تحصیلی و سرزندگی باواسطه گری شایستگی و هیجانهای تحصیلی رابطه نشان داد؛ اما این رابطه برای حمایت همسالان تائید نگشت. حمایت همسالان تنها بهصورت مستقیم بر سرزندگی تحصیلی رابطه نشان داد. همچنین در این مطالعه متغیر عملکرد تحصیلی بهاندازه 65%= متغیر سرزندگی بهاندازه 30%= تبیین گشت.نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش، ارتقاء شایستگی تحصیلی دانشآموزان و حمایت اجتماعی معلم بهعنوان متغیرهای مهم و تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان در اولویتهای تربیتی آموزشوپرورش قرار گیرد.
Method: The research method was correlation with structured equation modeling. Among all the secondary school students of the eleventh grade, who were studying in Tehran in 2017-18, 500 students were selected through multistage cluster random sampling. FAM and Taylor's (1999) academic performance, Martin and Marsh (2006) academic buoyancy, Diperna and Elliott's (1999) academic competency assessment, Pekran, Goetz, Titz and Perry's (2005) academic excitement, social support of peers Biodery, Sharp and Otis (2008) and the social support of peers Persido and Heller (1983) were administered on students.Results: Based on the model presented, teacher's social support and buoyancy was mediated by competency and academic excitement. But this relationship was not approved for peer support. Peer support was directly related to academic buoyancy. However, academic performance variable was explained as R^2 =65% and buoyancy variable as R^2=30%. Direct, indirect coefficients and the total effect of the variables showed that the teacher's social support had the greatest total effect (0.60), student's academic competence (0.47) effect on student's academic performance; negative academic excitement (0.44) has an effect on academic performance; positive academic performance; positive academic emotions showed the least effect (0.15) on academic performance. Students' academic competence has the greatest effect on students' buoyancy (-0.54), academic competence (0.30), peer social support (0.27), positive emotions (0.26) and negative emotions (0.22). In other words, increasing academic competence or academic excitement or social support of the teacher towards its standard deviation causes a direct effect of 0.65 on students' academic performance.
Machine summary:
مقاله پژوهشي مجل(ه لدوست تربآيتويردوهاريواروشانن شسنيا)ختي تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٩/٠٣/٢٢ دانشگاه شهيد چمران اهواز، بهار و تابستان ١٤٠١ تاريخ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/١٢/٠١ دوره ي چهارم ، سال ٢٩، شماره ي ١ ص ص : ١٤-١ مدل سازيمعادلات ساختاريدربررسيرابطه حمايت اجتماعيمعلم وهمسالان باعملکردتحصيليوسرزندگيباواسطه گريشايستگيو هيجان هايتحصيلي مرضيه آقاميرلي پروين کديور سوزان اماميپور چکيده هدف پژوهش بررسي نقش واسطه اي شايستگي تحصيلي و هيجان هاي تحصيلي در رابطه با حمايت اجتماعي معلم و همسالان با عملکرد و سرزندگي تحصيلي دانش آموزان دختر دبيرستاني بود.
کليد واژگان : عملکرد تحصيلي، سرزندگي تحصيلي، حمايت اجتماعي معلم و همسال ، شايستگي تحصيلي، درگيري تحصيلي مقدمه بر اساس نظريه تعيين گري ١ پژوهشگران زيادي اذعان دارند، نيازهاي بنيادين روان شناختي مانند استقلال ، ارتباط و شايستگي، يک سيستم کليدي انگيزشي است که توضيح ميدهد چگونه عوامل دروني و محيطي بر عملکرد تحصيلي ٢ يعني تمامي درگيريهاي دانش آموز در محيط مدرسه که دربرگيرنده خودکارآمدي، تأثيرات هيجاني، برنامه ريزي، کنترل پيامد و انگيزش است و سرزندگي تحصيلي ٣ به عنوان يکي از تواناييها و استعدادهاي يادگيرندگان که موجب سازگاري فرد در برابر تهديدها و فشارها در حيطه تحصيلي ميشود، تأثير مي گذارند ( ,Pekrun, Goetz Titz, & Perry, 2002; Zhen, Liu, Ding, Wang, Liu, & Xu, 2017; Hopkins, Ommundsen, ٢٠٢٠ Deci &Ryan ;٢٠١٢ Halvari &).
روش جامعه آماري، نمونه و روش نمونه گيري مطالعه حاضر يک تحقيق همبستگي از نوع معادلات ساختاري است که در آن به بررسي نقش واسطه اي شايستگي تحصيلي و هيجان هاي تحصيلي در رابطه با حمايت اجتماعي معلم و همسالان با عملکرد و سرزندگي تحصيلي دانش آموزان دختر دبيرستاني پرداخته است .