Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی محاسن و معایب آموزش مجازی از دیدگاه مربیان آموزش فنی و حرفه ای استان قزوین بود. برای انجام پژوهش از رویکرد کیفی و راهبرد پدیدارشناسی استفاده شد. بدین منظور از بین مربیان، 10 مربی با روش نمونه برداری هدفمند به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از روش 7 مرحله ای کلایزی استفاده شد. بر اساس تحلیل عمیق صحبت های شرکت کنندگان، هفت امتیاز و شش نقطه ضعف برای آموزش مجازی از دیدگاه مربیان آموزش فنی و حرفه ای استان قزوین شناسایی شد. هفت امتیاز آموزش مجازی از دیدگاه مربیان عبارتند از: صرفه جویی در مدت زمان آموزش؛ بالا بودن سطح سواد رایانه ای اساتید و مهارت آموزان؛ شخصی سازی/ فردی سازی؛ انعطاف پذیری در زمان آموزش؛ انعطاف پذیری در مکان آموزش؛ کاهش خطرات احتمالی آموزشهای عملی؛ آشنا شدن مهارت آموزان با بازار کار و رشته ها. همچنین شش نقطه ضعف شناسایی شده آموزش های مجازی از دیدگاه مربیان عبارتند از: عدم حضور اجتماعی مهارت آموزان در کلاس درس؛ نامناسب بودن برای دروس عملی؛ مشکلات اینترنتی؛ اثربخش نبودن آموزش در دراز مدت؛ افزایش حجم کار؛ شکل گیری انتظارات غیرواقعبینانه در مهارت آموزان. بهبود انگیزش یادگیرندگان از طریق راهبرد پرورش حضور اجتماعی؛ ارتباط دائم کارآموزان و مربیان؛ ارتقای یادگیری فعال؛ تاکید بر زمان انجام کار؛ کمک به مهارت آموزان برای فهم انتظارات دوره آموزشی؛ از جمله راهکارهای پژوهش حاضر برای افزایش اثربخشی و کاهش نقاط ضعف آموزش های مجازی سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان قزوین است.
The purpose of this study was to investigate the advantages and disadvantages of virtual education from the perspective of technical and vocational training educators in Qazvin province. A qualitative approach and phenomenological strategy were used to conduct the research. For this purpose, among the instructors, 10 instructors were selected by purposive sampling as a research sample. The Colaizzi's seven-step method was used to analyze the data. Based on the in-depth analysis of the participants' speeches, seven points and six weaknesses for virtual education were identified from the perspective of technical and vocational training instructors in Qazvin province. The seven advantages of e-learning from the perspective of educators are: saving training time; High level of computer literacy of teachers and students; Personalization; Flexibility in training time; Flexibility in training locations; Reduce the potential risks of practical training; Familiarize students with the job market and disciplines. Also, the six identified weaknesses of virtual education from the perspective of educators are: lack of social presence of trainees in the classroom; Unsuitable for practical lessons; Internet problems; Ineffective training in the long run; Increase workload; Formation of unrealistic expectations in trainees. Improving learners' motivation through a strategy of fostering social presence; Permanent communication between trainees and trainers; Promoting active learning; Emphasis on work time; Helping students understand the expectations of the course; are The strategies of the present study are to increase the effectiveness and reduce the weaknesses of virtual education of Qazvin Technical and Vocational training Organization.
Machine summary:
بهبود انگيزش يادگيرندگان از طريق راهبرد پرورش حضور اجتماعي؛ ارتباط دائم کارآموزان و مربيان ؛ ارتقاي يادگيري فعال ؛ تاکيد بر زمان انجام کار؛ کمک به مهارت آموزان براي فهم انتظارات دوره آموزشي؛ احترام به استعدادها و سبکهاي مختلف يادگيري؛ فراهم سازي بسترهاي فناورانه ، فرهنگي- اجتماعي، و آموزشي براي آموزش مجازي از جمله راهکارهاي پژوهش حاضر براي افزايش اثربخشي و کاهش نقاط ضعف آموزش هاي مجازي سازمان آموزش فني و حرفه اي استان قزوين است .
بنابراين ، آموزش در فضاي آنلاين و مجازي عليرغم داشتن امتيازات متعدد براي يادگيرندگان ، در صورتي که همراه با برنامه ريزي و فراهم ساختن پيش نيازها و بسترهاي لازم صورت نگيريد، مي تواند مشکلات ، چالش ها و يا تهديدهاي متعددي را به دنبال داشته باشد که از جمله آنها مي توان به نياز به تغيير در روشهاي آموزش ، تغيير نقش مدرسان ، دشواريهاي يادگيري، نگرش منفي مدرسان نسبت به فناوري، فقدان شايستگي فناوري اطلاعات و ارتباطات ٤(ICT) و پشتيباني، عدم ارتباط اجتماعي، تأثيرات منفي بر سلامت فيزيکي و رواني روي يادگيرندگان ، افزايش حجم کار و نياز به منابع اضافي، ضعف فرهنگي، ضعف انگيزشي- آموزشي مدرسان ، ضعف زيرساخت هاي مديريتي و برنامه ريزي و ضعف مالي اشاره داشت (مکلا و همکاران ،٥ ٢٠٢٠؛ المنتاري، مولينا و بروس ،٦ ٢٠٢٠؛ کونيس ، جيگابيلا و گلوتچ ،٧ ٢٠٢٠؛ رنجبر و اميري زاده ، ١٣٩٧).
, F, Elloumi (EDs) Theory And Practice Of Online Learning Publishing: Atabasca university.