Abstract:
هدف: آگاهی از میزان نیاز و تاثیر کتابخانههای دیجیتالی در امر آموزش و پژوهش دانشجویان مجازی. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی بوده و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری نیز دانشجویان مجازی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران (رشتههای مدیریت اطلاعات و مدیریت کتابخانههای دیجیتال) بود. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها: نیاز دانشجویان مجازی به کتابخانه دیجیتالی در آموزش مجازی زیاد و بسیار زیاد (74درصد) بوده و 1/84 درصد از دانشجویان نبود کتابخانه دیجیتال در یادگیری دانشجویان مجازی را تاثیرگذار میدانند. همچنین 5/63 درصد دانشجویان تاثیر کتابخانه دیجیتال در ارائههای مجازی کلاسی را زیاد و بسیار زیاد دانستهاند. در اهمیت نوع منبع اطلاعاتی، دانشجویان به ترتیب مجلات تخصصی (7/84درصد)، کتابهای الکترونیکی (7/74)، چندرسانهای (2/72 درصد)، منابع صوتی (1/47 درصد)، کتابهای عمومی (3/43 درصد) و مجلات عمومی (6/34 درصد) را انتخاب کردهاند. در بخش اهمیت مولفههای بازیابی منابع در کتابخانه دیجیتالی به ترتیب بازیابی موضوعی (6/83 درصد)، عنوان (7/80 درصد)، نویسنده (6/58 درصد)، نوع (7/57 درصد)، فرمت (9/52 درصد) و حجم (7/30 درصد) را به خود اختصاص دادهاند. نتیجهگیری: دانشجویان مجازی به ایجاد کتابخانه دیجیتالی نیاز اساسی داشته و به ترتیب به مجلات تخصصی، کتابهای الکترونیکی، چندرسانهای، منابع صوتی، کتابهای عمومی و مجلات عمومی نیاز بیشتری دارند و به بازیابی منابع به ترتیب موضوعی، عنوان، نویسنده، نوع، فرمت، حجم، بیشتر علاقه نشان دادهاند.
Aim: The purpose of this research is to investigate the need and impact of digital
libraries in virtual students' education and research.
Methodology: The research method was survey and done by a questionnaire. The
statistical population was virtual students of information science and knowledge studies of
Tehran University included information management and digital libraries management fields.
Data analysis was done in two levels of descriptive and inferential statistics by SPSS
software.
Findings: Virtual students' need for digital library in virtual education was high and
very high at 74%. 84.1% of students found that lack of digital library was effective in virtual
students' learning. 63.5% percent of students consider the digital library's impact on
classroom virtual presentations very high. Regarding The importance of the type of
information source, students have chosen specialized journals (84.7%), e-books (74.7%),
multimedia (72.2%), audio sources (47.1%), public books (43.3%) and public journals
(34.6%). In terms of importance of resource retrieval components in digital library are
respectively thematic retrieval (83.6%), (80.7%), author (58.6%), type (57.7%), format
(52.9%) and volume (30.7%).
Conclusion: Virtual students basically need to have a digital library and need more
specialized journals, e-books, multimedia, audio resources, public books and public journals.
To retrieve resources, they have shown interest respectively to subject, title, author, type,
format, and volume.